Ombyggnad läggs på is

Fredrik Sjöqvist, vd vid Mantorp Park, skulle väldigt gärna vilja bygga om anläggningen för att få tillbaka EM i dragracing till banan. Men ett kommande miljötillstånd förhalar det.

Foto: Johnny Gustavsson

RACING2015-11-03 08:30

– Det ligger lite som en våt handduk över våra investeringar just nu, säger han. Det här tillståndet bromsar utvecklingen i nuläget.

För att försöka förklara det enkelt har Mantorp Park i dag ett årligt tillstånd att bedriva motorsportverksamhet. Ett tillstånd som bygger på råd, normer och regler från 1990-talet och som nu behöver uppgraderas i en miljökonsekvensbeskrivning.

Därför har Mantorp Park själva fått bekosta en rad olika mätningar och uppföljningar.

– Vi ser inget konstigt i att det är dags för en översyn. Problemet är att det kräver en hel del arbete, tid och pengar. Vi har nog lagt ner närmare en och en halv miljon i det här i bland annat olika bullerutredningar.

Hur ser det ut?

– Vi tycker att det ser ganska bra ut. Problemet är att det inte riktigt finns riktlinjer som är enkla att luta sig emot. Det enda som finns är riktlinjer från Naturvårdsverket, men de ligger till och med under värdena från motorvägen som går här alldeles bredvid. Det gör det svårt för oss att mäta.

Resultaten från de olika mätningarna av buller är den största och viktigaste delen i ansökan till Länsstyrelsen. Ansökan kommer gå iväg till årsskiftet och Fredrik Sjöqvist hoppas få en första indikation under nästa år.

– Sen vet vi att alla såna här ansökningar följs av ett antal överklagande, vilket gör att det kommer dra ut på tiden, i alla fall ett par år tills vi vet bestämt hur det blir.

Därför har man för tillfället lagt en stor ombyggnad av området på is. För man vill nämligen bygga om en del av den så kallade ”dragstrippen”, för att kunna få tillbaka dragracing till Mantorp. En investering på mellan 15 och 20 miljoner.

– Det finns en stor efterfrågan och önskan från både tävlande och publik. Mantorp är ju lika med dragracing, det är ju det som gjort banan känd över stora delar av världen.

Fredrik Sjöqvist berättar att man vill bredda ”dragstrippen” med ett antal meter för att sen med en mur särskilja dragracing och banracing från varandra. Dessutom behöver banan förlängas och där finns en plan att använda depån bakom starten på dragracingrakan.

– Vi behöver förlänga banan med 165 meter och det utrymmet finns där.

Men innan tillståndet är klart, eller åtminstone en indikation i vilken rikting svaret går, kan man inte börja bygga.

– Kan kan vi, men risken är att vi inte får använda banan sen. Ska vi lägga de pengarna måste vi vet att vi får köra det ett antal år för att kunna räkna hem en sån investering.

Fredrik Sjöqvist, vd vid Mantorp park, vill gärna bygga en ny sträckning för dragracing, en investering på närmare 20 miljoner kronor. Men i väntan på ett miljötillstånd händer ingenting på området.
Fredrik Sjöqvist, vd vid Mantorp park, vill gärna bygga en ny sträckning för dragracing, en investering på närmare 20 miljoner kronor. Men i väntan på ett miljötillstånd händer ingenting på området.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om