Han gör debut – som 59-åring

Peter Möller från Linköping torkar svetten ur pannan efter ett långt testpass. Sen säger han: "Jag hör ju egentligen inte hemma här".

Peter Möller jobbar med ägg i det civila. Det var hans mekaniker snabba att uppmärksamma i nya racerbilen.

Peter Möller jobbar med ägg i det civila. Det var hans mekaniker snabba att uppmärksamma i nya racerbilen.

Foto: Peter Calén

RACING2017-04-27 19:40

Det är med hälften allvar och hälften på skämt han säger det.

– Ja, jo. De andra som är med i det här startfältet har ju åkt racing i hela sitt liv. Andreas Ahlberg, min teamkompis, är 27 år och har tävlat i 20 år.

– Jag har lattjat lite i Porscheklubben och sen kört två säsonger i V8 Thunder Cars. Det är allt.

Men likväl är han med i det stora startfält på 24 förare som nästa helg har premiär i STCC.

– Jag ser det som en upplevelse. Det ska bli jäkligt skoj och jag ska göra så gott jag kan. Jag ska köra utifrån mina förutsättningar och försöka utveckla mig hela säsongen.

– Men skulle jag bli ett alldeles för stort rundningsmärke får väl någon annan köra bilen sen, säger han och skrattar.

Att det blev bilracing överhuvudtaget säger han är "Mikael Kågereds fel". Kågered är teamchef och var den som fick in Möller på den här banan.

– Han ville att jag skulle vara med och sponsra en bil när han körde V8-serien, men då krävde jag att jag skulle få prova den. Och så blev det till slut, efter lite övertalning, och så blev jag kvar i bilen två säsonger.

Lite samma sak var det nu, med STCC.

– Jag visste att Micke ville in i det här mästerskapet och via mina privata kontakter fick vi möjligheten att köpa två nya bilar. Vi fick bestämma oss på en kvart och slog till. Och då kunde jag ju lika gärna köra den ena av dem, säger han och skrattar.

– Det var inte tanken först, men Poker Wallenberg ska ju köra och han bara två år yngre än jag. Vi får väl slåss om vem som är bäst, han och jag. Vi skulle i alla fall kunna vara pappa till nästan alla i det här startfältet.

Peter Möller säger att han inte har några resultatmål överhuvudtaget. Under två dagars tester har han tillhört det bakre ledet, men hoppas förbättra det när tävlingarna kommer igång.

– Hela svenska eliten är ju här. De flesta här gör ju inget annat än kör racerbil, de lever ju på det här. Jag kan inte göra annat än att köra efter min kapacitet och jag tycker att jag utvecklas för varje varv.

– Det är oerhört mycket att ta in, både med bilen och med banorna. Många av de andra har åkt tusentals varv på den här banan, jag får leta bromspunkter och annat hela tiden.

Han säger att han kommer ta årets säsong som "en kul grej".

– Det är roligt bara att vara en del av den här cirkusen. Det blir något att berätta för barnbarnen den dag jag får några, säger han med ett leende.

När han tittar fram mot premiären en dryg vecka bort säger han:

– Jag gör det med skräckblandad förtjusning. Det ska bli kul, men lite läskigt på samma gång.

STCC 2017

6 maj Ring Knutstorp

20 maj Alastro, Finland

17 juni Solvalla

9 juli Falkenberg

13 augusti Karlskoga

3 september Anderstorp

16 september Mantorp park

Testsnabbast

Fredrik Ekblom har varit snabbast på alla test under två dagar. Så också på det tredje och sista.

1) Fredrik Ekblom, VW Golf, 1.00.502

2) Mattias Andersson, Honda Civic, 1.01.045

3) Dennis Strandberg, VW Golf, 1.00,714

4) Fredrik Blomstedt, VW Golf, 1.00,849

5) Marcus Annervi, Honda Civic Type-R, 1.00,886

6) Niklas Lilja, Honda Civic Type-R, 1.00,925

7) Robert Dahlgren, SEAT Leon TCR, 1.00,954

8) Micke Ohlsson, Audi RS3 LMS, 1.00.956

9) Daniel Haglöf, SEAT Leon TCR, 1.01,004

10) Tobias Brink, Audi RS3 LMS, 1:01.058

11) Andreas Ahlberg, VW Golf, 1.01,122

12) Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Audi RS3 LMS, 1:01,247

13) Nicklas Oscarsson, Kia Cee´d, 1.01,392

14) Reuben Kressner, Audi RS3 LMS, 1.01,415

15) Albin Wärnelöv, VW Golf, 1.01.570

16) Andreas Andersson, SEAT Leon TCR, 1.02,701

17) Olli Parhankangas, SEAT Leon TCR, 1.02,720

18) Peter Möller, VW Golf, 1.03,289

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!