Första tävlingarna efter olyckan

Idag startar ungdoms-SM i motocross på Sviestadbanan i Linköping. Tävlingen lockar och roar hundratals ungdomar och deras familjer men i bakgrunden vilar sorgen. Det är första arrangemanget som hålls sedan Johan, 15, dog under tävling i augusti 2011.

Peter Wernersson, LMS, inför USM

Peter Wernersson, LMS, inför USM

Foto: Peter Jigerström

ÖSTERGÖTLAND2012-05-19 09:00

Att Linköpings Motorsällskap skulle ordna ungdoms-SM i motocross bestämdes långt före det att Johan Remmelg, 15, körde omkull och dog under en tävling i Västerås förra året. Dödsolyckan fick klubben att överväga att hoppa av. Nu känns beslutet att köra tävlingen rätt och bra, men oron finns för nya incidenter.

Det beskriver tävlingsledarna Peter Wernersson och Stefan Karsk som in i det sista slitit hårt ihop med många av medlemmarna för att få Sviestadbanan i toppskick vad gäller säkerheten.

- Svemo (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet, reds anm) har tagit fram en krisplanering efter olyckan, och de har backat upp oss i klubben massor. Många av oss har också varit med så länge att vi själva insåg vad som behövde göras, säger Peter Wernersson.

Omtyckt kille

Johan Remmelg, 15, var en av LMS:s främsta och mest lovande unga motocrossåkare och en omtyckt kille som många bland de yngre såg upp till. Johan var inte en risktagande förare. Men under SM i motocross i augusti 2011 körde han omkull på Malmabanan i Västerås och blev påkörd av flera medtävlare. Sjukvårdsteam var snabbt på plats men Johans liv gick inte att rädda.

Olyckan la ett svart lock över LMS:s tillvaro. Flera barn och ungdomar hoppade av. Många tappade sugen och under hösten ville mycket få träna. Peter Wernersson, Stefan Karsk och kollegan Micke Lindberg, general för helgens arrangemang, berättar hur klubben istället för träning ordnade träffar, där unga och vuxna bara umgicks och pratade utan att åka.

Johan Remmelg var den tredje unga människan på bara några månader som omkom på en motocrossbana under 2011. I juni kraschade och dog en 14-åring under Hälsingeracet i Ljusdal. I augusti, några veckor före olyckan i Västerås, dog en 20-åring på en tävlingsbana i Mora då han landade fel efter ett hopp.

Reagerade kraftfullt

Svenska Motor- och snöskotersällskapet reagerade kraftfullt med utredningar av olyckorna, omgjorda krisplaner och uppmaningar till klubbarna att inspektera sina banor och åtgärda säkerhetsproblem.

- Vi har förändrat rätt mycket här. I varje start i ungdoms-SM är det 30 personer som kör iväg och alla vill komma först, ingen lättar på gasen. Vi har jobbat mycket med att försöka dra ut startfältet mycket tidigt, säger Stefan Karsk.

LMS har varit förskonade från motocrossolyckor på hemmabanan, med undantag för en olycka under veterantävling för många år sedan. Då fungerade krisberedskapen inte alls, konstaterar Peter Wernersson. Idag finns funktionärer och sjukvårdare på plats och krisplanen är omgjord.

Ifrågasätter

Sedan Johan omkom har flera föräldrar i klubben fått kommentarer från personer utanför sporten, som ifrågasätter hur de kan låta sina barn syssla med livsfarlig motocross. Varken Peter, Stefan eller Micke förnekar att motocross har sina risker. Men de betonar de hårda kraven på skyddsutrustning, och klubbens regler. Ingen ungdom får befinna sig på banan utan sällskap av vårdnadshavare, som också måste vara medlem i klubben. Varje träning har en träningsansvarig.

Och Micke Lindberg konstaterar att motocrossen är en familjesport, som kräver föräldrars engagemang i skjuts och deltagande på tävlingar som innebär resor och camping tillsammans under helgerna större delen av året.

- Våra sextonåringar är med oss, vi umgås och vet exakt vad de gör och när de tränar motocross finns det inte tid att hålla på med dumheter. I andra familjer finns föräldrar som inte har minsta aning om vad deras sextonåringar är ute och sysslar med, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!