Det var rätt att ställa in tävlingen, sade rallyföraren Daniel Carlsson och bjöd på en åktur på de sorgliga resterna av en usel skogsväg utanför Munkfors.
Så här skulle det sett ut för dom som körde SM, sade Carlsson.
Och så skruvade han på fullt turbotryck, trampade hårt på gasen och lät rallybilen slita ytterligare djupa sår i modden.
Vägstumpen i Munkfors ingick vare sig i rally-VM eller rally-SM, utan tillhörde den lokala motorklubben. Nu var den avstängd och Carlsson testade bilen han skulle ha kört SM med.
Sträckan blev också ett exempel på hur årets rally-SM i Värmland kunde ha sett ut som värst, om inte arrangörerna valt att avblåsa tävlingen på lördagsmorgonen.
Samma gällde den specialsträcka som ställdes in även för VM-ekipagen.
Riskerna för förarna och åskådarna bedömdes som för stora.
Det jobbiga när vägarna blir så här är att allt blir så oberäkneligt, säger Daniel Carlsson och river och sliter med ratten.
Det blir djupa spår i vägbanan, greppet skiftar hela tiden. Föraren måste hela tiden hålla framhjulen i spåret, oavsett vad som än händer. Far bilen ur spår, då, säger Daniel Carlsson lakoniskt "Då är det inte roligt".
Det är i de lägena det blir farligt både för förare och åskådare. Ingen förare vill slå av - för tänk om konkurrenterna gasar som vanligt.
Carlssons åktur på den trasiga lilla vägen vid Munkfors med alla dess gupp, spår och lerpölar går i 150 km/tim som mest, enligt rallystallets dator. För en vanlig, dödlig bilförare kör han en bit bortom det möjliga.
Själv är Daniel Carlsson oberörd.
Det här var cirka 85-90 procent av tävlingstempo, säger han.
Det innebär att det fanns ytterligare tio procent att hämta och hur det skulle fungera på en usel rallyväg när kanske hundra bilar redan kört den sönder och samman, tål inte att tänka på.
Samtidigt fanns det i andra delar av rallyområdet i Värmland underbara vintervägar som höll riktigt bra. Men det var inte de som fick arrangörerna att ställa in.