Wulcan: "Jag tänker köra i höst"

Mattias Wulcan smuttar lite på kaffet i muggen. Sen säger han: ”Man kan väl säga att bilen gav sitt liv för att rädda mitt”.

15 juni 2015 13:30

Det har gått en dryg vecka sen det hände. Under dragracingtävlingarna i Tierp gick något väldigt fel och han kraschade med sin bil i ena muren, i vad man uppskattar runt 200 km/h.

Smällen tog hårt och hans skador blev omfattande.

Ni ser en sammanställning i faktarutan här nedan.

– Utöver det har jag lite ont i en axel. Men det var visst bara mjukdelsskador.

Minneslucka

Mattias säger att han inte minns något av vad som hände.

– Det är precis tomt från cirka fem minuter före smällen tills jag vaknade upp på sjukhuset.

Vad tänkte du då?

– Först undrade jag förstås vad som hänt. Jag förstod ju inte att jag hade smällt, jag kom ju inte ihåg något. Det var en lite lurig känsla.

Vi tar oss tillbaka till förra fredagen. Förutom ett test i Malmö, på en kort bana, och en repa i Tierp där man i princip "bara skakade om motorn" var det tänkt att man nu för första gången på riktigt skulle testa hur den nya motorn fungerade.

Men allt gick precis så galet som det kan gå.

– Jag vet faktiskt inte varför det hände. Datan i bilen la av precis innan smällen så där fick vi inget svar.

Har du sett smällen i efterhand?

– Ja, jag har sett den några gånger.

"Kör på gränsen"

Vad ser du?

– Jag ser bara att bilen plötsligt viker av 45 grader till vänster. Och att jag hinner räta upp den innan jag går in i muren så att jag smäller in med ena sidan. Varför den beter sig så kan jag inte avgöra.

– Det finns en mängd olika orsaker till varför det kan ske. Man kör alltid de här bilarna precis på gränsen för vad de klarar av och det exakta svaret vad som hänt just här får vi nog aldrig. Och nu försöker vi bara titta framåt, inte älta det som varit.

Vad går att använda från bilen?

– Motor och drivlina. Allt annat är bara att kasta. Men skönt att i alla fall det höll, säger Mattias och ler ansträngt.

Comeback i USA?

Han pustar ut lite, sätter sig tillrätta och grimaserar. Det är tydligt att han har rejält ont.

– En dos morfin på morgonen och en på kvällen. Då funkar det hyfsat. Svårast är att sova för efter att ha legat några timmar har jag rejält ont.

Olyckan har gjort att han, och familjen, fått göra radikala förändringar i sina planer de närmaste månaderna.

– Vi skulle åkt hela familjen till USA nu i ett par veckor. Men det fick vi ställa in eftersom jag inte får flyga. Det var nåt med lungorna och bröstkorgen och blod och luft, jag vet inte så noga. Vi får väl se om vi kan komma iväg lite senare.

En annan stor dröm som han haft är att tävla just i USA, i den tuffaste serien av alla, NHRA.

– Vi hade faktiskt allt klart för de sista fyra deltävlingarna i serien där borta. Inte vem som helst får komma dit, men vi har lyckats få en inbjudan. De tyckte väl kanske att det skulle vara kul om Europamästaren kom dit och visade vilken nivå vi håller.

Ny bil

Planen var att dra iväg i september och köra fyra tävlingar där finalen går i Las Vegas.

Och Mattias hoppas faktiskt fortfarande att det blir så.

– Det är väl två hinder som vi måste över först. Det handlar om att hitta en ny bil och att få fram lite mer pengar. Eller rätt mycket mer pengar. Den budget vi hade säkrat för resan måste vi nu lägga på en ny bil istället.

För han ska tillbaka till tävlingsbanan. Att lägga av efter att ha varit med om en så svår krasch, är inte aktuellt.

– Att bli skraj ligger inte för mig. Visst, jag vet att det hade kunnat gå ännu värre än det gjorde nu, men det visar väl på att sporten egentligen är väldigt säker och att bilarna vi åker i är rätt byggda.

– I det här fallet kan man ju säga att bilen gav sitt liv för att rädda mitt.

Hur har tiden efter kraschen varit?

– Jag måste säga att stödet jag och alla i teamet har fått varit överväldigande. Det har varit så mycket telefonsamtal, så mycket mejl och så mycket sms. Så mycket att jag inte hinner svara på allt. Jag kunde inte tänka mig att det fanns så mycket folk som brydde sig om vad vi pysslar med, det var jag inte medveten om.

Mattias Wulcans skador

10 brutna revben.

”Pyspunka” på båda lungorna.

Två flisor borta på nackkotor.

Krossad svanskota.

Sprickor i bäckenet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Peter Calén