– Hektiskt, visst. Men förbannat roligt, säger han och ler.
Mattias är på sällsynt besök hemma i Sverige. Han visar upp sin rallycrossbil för en utvald skara journalister och berättar om hur satsningen för nästa år ser ut.
Där ryms absolut DTM där han kört sen 2001 och vunnit två gånger.
Men han vill väldigt gärna kombinera det med sin nystartade satsning på rallycross som i somras gav en oväntad, men inte mindre välkommen, seger i den svenska deltävlingen i Höljes.
Starka åsikter
Om kombinationen går i lås bestäms av VM-kalendern som ännu inte är klar.
– Jag hoppas, hoppas, hoppas att det kommer fungera. För det här är så förbaskat roligt, säger han och pekar på sin Audi. Jag drömmer om att få åka en hel säsong i den här bilen och vara med och slåss om titeln här också.
Att intervjua Mattias Ekström är inte särskilt svårt. Det är bara att slå på bandspelaren, sen löser det sig själv.
Och han har åsikter om motorsport. Starka åsikter.
Som att rally kommer få stora problem att brottas med framöver.
– Jag tror inte att rally har någon framtid för den stora massan och framförallt inte bland dagens ungdomar. Jag har svårt att se att de kommer ge sig ut i skogen, med snö upp till knäna i 20 minusgrader, för att grilla korv och se bilarna svischa förbi på några sekunder. Inget emot rally, det kommer alltid att finnas motornördar, men jag tror de flesta vill ha något annat.
"Adrenalinkick"
Han tror betydligt mer på arenasporten rallycross.
– Det är täta fighter, det är tuffa heat, det går fort, det låter häftigt. Att dra ut till Solvalla med polarna för att se rallycross några timmar samtidigt som du kan ta en bit mat och en bärs, det tror jag betydligt mer på.
Att köra en rallycrossbil är också en speciell känsla säger han.
– Jag har kört mycket racerbil över hela jordklotet och den här bilen är helt överlägsen. Vi gör 0-100 alltid under tre sekunder och adrenalinkicken man får av att sitta fem bilar på rad heat efter heat är fantastisk. Man blir lite adrenalinmissbrukare efter en helg med rallycross och när man väl en gång fått giftet i sig är det väldigt svårt att få det ur sig.
– Jag är väldigt säker på att det finns en framtid för rallycross, inte bara i Sverige och Europa, utan också globalt. Och den resan vill jag väldigt gärna vara med på.
Små ändringar
I DTM hade Mattias en otroligt bra avslutning på förra säsongen med två klara segrar i de två sista racen. Innan dess hade han det tuffare med blandade resultat både på kval och i race.
– Vi gjorde små ändringar som egentligen talade emot teorin, men som blev lyckade. Jag hade svårt att få igenom mina förslag i teamet men till slut lyssnade de och när vi gjorde det blev bilen enklare att köra, den passade mig bättre och resultaten kom. Så enkelt kan det vara ibland.
Därför tror han att det blir en bra start på nästa säsong, då han gärna tar tillbaka titeln.
– Det är mitt mål, absolut. Och jag tror att nu, när jag fått bilen som jag vill, så kanske ingenjörerna lyssnar på vad jag tycker om hur bilen ska vara.
"Större utmaning
Att han kan göra toppresultat i både DTM och rallycross-VM, i två så vitt skiljda grenar, har han egentligen ingen riktigt bra förklaring till.
– Jag vet inte. Men har man roligt på jobbet så...
För det märks verkligen att han gillar den sporten.
– Det är alltid en utmaning att köra den här bilen. Du kan aldrig göra ett perfekt varv i en sån här bil, även om du kör 100 varv på samma bana. Du studsar, du flyger, det finns ingen aerodynamik, det är grus, det är asfalt, det är grus på asfalt och det händer alltid mycket saker på varje varv. Utmaningen här är mycket större.