– Aldrig. Det otäckaste jag varit med om var vid en tävling i Lima när det åkte en snöskoter rätt över vägen en bit framför min bil. Då blev jag verkligen skärrad, säger Sääv.
Och att åka av vägen har han erfarenhet av.
– Jag har rullat med tävlingsbil kanske 25 gånger och aldrig ens varit i närheten av att köra på någon person. Jag skulle säga att säkerheten på rallytävlingar är väldigt hög. Det bevisar om inte annat det faktum att det körs otroligt många tävlingar mellan de få gånger det händer något så här tragiskt.
Pelle var inte på plats vid Skänningeknixen i lördags. Och han brukar själv inte köra den typen av tävlingar, som ofta går på industriområden inne eller i utkanten av städerna.
– Men på SM åker vi ofta korta, snabba specialsträckor där vi kommer till publiken för att ge fler chans att upptäcka sporten. Och på de tävlingarna har det aldrig varit några problem.
– Tar man SM-rallyt i Linköping i höstas exempelvis, där jag klantade till mig och körde in i ett träd, fanns inte en människa i närheten. Ingen var i någon fara alls utan man ser till att folk inte kommer fram.
Han tycker inte att den här typen av tävlingar ska stoppas.
– Absolut inte. Däremot är det viktigt att man gör en ordentlig utredning och lär av den här händelsen så att något liknande inte sker igen.
Dessutom funderar han över om inte övriga åskådare kunde ha hjälpt till att undvika den här olyckan.
– Bevisligen fanns det folk i närheten som såg att de här ungdomarna stod illa till och det förvånar mig att ingen visat civilkurage nog att se till att de kom därifrån. Om det är en pågående misshandel på Ågatan i Linköping eller fara för människor på en rallytävling måste vi ju agera för att hjälpa varandra. Jag blir rätt förbannad när jag ser att det inte gjorts i det här fallet.
Jari Saarinen är inne på samma linje.
– Visst, det är väldigt lätt att vara efterklok, men om det är personer som funnits i närheten och inte agerat så är det anmärkningsvärt. Samtidigt har arrangören brustit i säkerheten och jag tycker det är bra av klubben och deras ordförande Olof Kånge att inte hymla med det och försöka hitta bortförklaringar.
– Men det viktiga är att alla, förare, arrangörer och förbund, nu går igenom det här ordentligt för att snäppa upp säkerheten ännu mer.
På ”vanliga” rallytävlingar, som oftast körs i skogen, menar Jari att problemen är mindre.
– Där är den vana rallypubliken ute och jag vill påstå att vi svenskar är väldigt kunniga på var man kan stå i skogen och inte. Däremot blir det en helt annan sorts publik på den här typen av tävlingar och då är kunskapen kanske inte densamma.
– Då är det ännu viktigare att det finns rätt utbildad personal och tillräckligt mycket personal på plats för att det här inte ska hända. Man måste ha ögonkontakt mellan varandra som publikvakter och alla borde ha en visselpipa i munnen för att förvarna när en bil kommer är på väg.
Han säger att alla aktiva inom rallysporten mår dåligt i dag.
– Absolut. När sånt här händer funderar man givetvis om det är värt att hålla på.