Wulcan på väg mot sitt största äventyr

Mattias Wulcans karriär har gått snabbt, snabbare än han själv kunde drömma om.

Mattias Wulcan åker snart till Qatar för sitt största äventyr någonsin. Där ska han köra fem deltävlingar i den arabiska serien.

Mattias Wulcan åker snart till Qatar för sitt största äventyr någonsin. Där ska han köra fem deltävlingar i den arabiska serien.

Foto: Johnny Gustavsson

MOTORSPORT2014-12-16 11:43

Nu står han här med EM-titel i handen på väg mot nästa stora äventyr. I Qatar.

– En sak man kanske bara får uppleva en gång i livet, säger han och ler.

Han tar emot i hallen hemma i huset. Hustrun Alexandra och sonen Kelvin är också hemma. Den lilla vita hunden Pax kommer och hälsar medan hans kompis Ecco är lite fegare och stannar en bit bort.

Mattias tar med sig en kaffekopp och vi går ner till verkstadsbyggnaden nedanför huset där han har både sitt byggföretag och sin verkstad för tävlingsbilen.

Just nu är inte bilen på plats, den är redan på väg mot Qatar med båt, troligtvis befinner den sig nu någonstans i Medelhavet.

– Det tar 38 dagar att frakta den åt ena hållet. Vi hade tänkt flyga ner den först, men det kostade en kvarts miljon enkel resa. Båt gick på drygt 30 000 kronor.

"Gjort en storsatsning"

Alltid när man talar om motorsport är ekonomi ett samtalsämne. Att tävla med bilar eller motorcyklar kostar pengar, stora pengar.

Men vad den här turnén kostar vill han inte prata om.

– Vi har gjort en storsatsning, så är det givetvis. Men det har faktiskt varit lättare att få med sponsorer på den här resan, än under tävlingar i Europa. Det här är något unikt, vi är tydligen det första teamet från Europa som deltar.

Mattias ska delta i den Arabiska serien ADRL (Arabian Drag Racing League) som kör fem deltävlingar på samma bana i Doha under sex veckor.

Däremellan ska han hinna hem en sväng för att ta emot två priser, dels sin EM-titel men också den färska utnämningen till Årets Bilsportare under den stora Bilsportsgalan i Stockholm den 24 januari.

– Det kan låta lite galet att åka fram och tillbaka på det viset, men vi har kämpat för den här EM-titeln under ett par år och när vi äntligen vunnit vill vi givetvis hem och ta emot priset. Och så får jag träffa familjen under några dagar också, säger han och ler.

Började av en slump

Vägen till titeln har ändå varit rätt så snabb. Faktum är att Mattias inledde sin karriär för bara 9 år sen, 31 år gammal, och då var inte tanken alls att det skulle bli dragracing.

– Jag tog en licens för banracing på Sviestad. Sen gjorde jag min första tävling i en Corvette C 5 senare samma år på Mantorp park, på Corvetteklubbens träff. Samtidigt hade de en tävling i dragracing och de frågade om jag ville testa. Jag gjorde det och vann direkt.

Därmed var det klart. Det blev aldrig någon mer tävling i banracing efter det.

– Adrenalinkicken i dragracing var något alldeles extra. Det går inte att jämföra med något annat.

Ett gäng bilar, och olika klasser, senare är han nu Europamästare i Pro Modified. Vilka resultat han kan nå i serien i Qatar är det dock ingen som vet.

Nya motordelar

Men en stor ekonomisk satsning på nya motordelar, allt för att komma så väl förberedd som möjligt, har gjorts.

– Jag tänker inte åka dit och känna att jag inte har de bästa grejer man kan få tag i. Då är det lika bra att stanna hemma. Tanken är att vi ska göra avtryck.

För tävlingen i Qatar kan öppna dörrar till vidare steg i karriären säger Mattias.

– Det är ingen hemlighet att jag gärna skulle vilja åka i USA. Och i den här serien kommer alla de stora vara på plats. De stora teamen, de stora sponsorerna.

Därför är almanackan för nästa år tom.

– Vi får se vad det blir. Först ska vi se till att göra det absolut bästa av den här dryga månaden i Qatar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!