Och det kostar stora pengar.
â Tummar vi pĂ„ kvalitĂ©n pĂ„ banan Ă€r vi snart körda. Men det handlar om hundratusentals kronor.
Det sÀger Stefan Sporre, ordförande i arrangörsklubben SHRA-Mantorp och koordinator för tÀvlingen. Intill oss Äker tre traktorer fram och tillbaka ett par hundra meter. Uppdraget Àr att belÀgga asfalten med gummi, sÄ pass att asfalten inte syns utan dragracingbilarna fÄr ett underlag med bra grepp att Äka pÄ.
Och det tar tid. Oerhört mycket tid.
â Nackdelen hĂ€r pĂ„ Mantorp Ă€r att vi inte har en egen bana. Nu mĂ„ste vi ta bort gummit igen efter vĂ„r tĂ€vling, eftersom andra bilklasser ska Ă„ka pĂ„ samma underlag. Det vore stor skillnad om vi hade en egen bana dĂ€r grunden kunde ligga kvar hela tiden och vi slapp börja om frĂ„n början varje gĂ„ng. Det skulle bli bĂ„de billigare och spara oerhört mycket tid.
Sporre berÀttar att arbetet startade för drygt en vecka sen. Det var dÄ Mikael Angelin och hans personal kom upp frÄn Malmö för att pÄbörja.
â Vi har kört hĂ€r 10-12 timmar per dag sen dess, sĂ€ger Mikael.
Under mÄndagen fick man vÀlkommen hjÀlp av Henrik Brink frÄn Hudiksvall. Han Àr den ende i Sverige med en maskin som Àr flera gÄnger effektivare Àn de flesta andra. Nu sitter han hÀr och Äker fram och tillbaka, och ljudet Àr öronbedövande nÀr han sÀtter igÄng.
Bak pÄ hans traktor sitter fyra dragracingdÀck monterade. De kostar cirka 6 000 kronor styck, men nu ska de slitas ner och gummit istÀllet hamna pÄ banan.
â Den hĂ€r typen av maskin liknar de som anvĂ€nds i USA dĂ€r de har helt andra resurser pĂ„ sina anlĂ€ggningar. Det hĂ€r Ă€r ett hemmabygge som jag fĂ„tt modifiera ett antal gĂ„nger men som fungerar ganska bra.
Han förklarar tekniken:
â DĂ€cken snurrar mot fĂ€rdriktningen och skapar pĂ„ sĂ„ vis en större friktion och högre temperatur, vilket gör att gummit slĂ€pper lĂ€ttare och kommer ner i asfalten fortare.
Traktorerna fortsÀtter att rulla fram och tillbaka. 402 meter ska belÀggas med gummi, allt för att klara de tvÄ klasser som ska köra full distans under helgen. Sen, nÀr tÀvlingen Àr över, ska allt vattenblÀstras bort igen.
â Det kostar vĂ€ldigt stora pengar, men om vi tummar pĂ„ kvalitĂ©n pĂ„ banan kommer inte teamen hit, konstaterar Stefan Sporre.
Mer dragracing: Hemmahoppet Mattias Wulcan kommer inte till start i Pro Extremeklassen.
â Jag tvingas tyvĂ€rr prioritera bort tĂ€vlingen.