Och det kostar stora pengar.
– Tummar vi på kvalitén på banan är vi snart körda. Men det handlar om hundratusentals kronor.
Det säger Stefan Sporre, ordförande i arrangörsklubben SHRA-Mantorp och koordinator för tävlingen. Intill oss åker tre traktorer fram och tillbaka ett par hundra meter. Uppdraget är att belägga asfalten med gummi, så pass att asfalten inte syns utan dragracingbilarna får ett underlag med bra grepp att åka på.
Och det tar tid. Oerhört mycket tid.
– Nackdelen här på Mantorp är att vi inte har en egen bana. Nu måste vi ta bort gummit igen efter vår tävling, eftersom andra bilklasser ska åka på samma underlag. Det vore stor skillnad om vi hade en egen bana där grunden kunde ligga kvar hela tiden och vi slapp börja om från början varje gång. Det skulle bli både billigare och spara oerhört mycket tid.
Sporre berättar att arbetet startade för drygt en vecka sen. Det var då Mikael Angelin och hans personal kom upp från Malmö för att påbörja.
– Vi har kört här 10-12 timmar per dag sen dess, säger Mikael.
Under måndagen fick man välkommen hjälp av Henrik Brink från Hudiksvall. Han är den ende i Sverige med en maskin som är flera gånger effektivare än de flesta andra. Nu sitter han här och åker fram och tillbaka, och ljudet är öronbedövande när han sätter igång.
Bak på hans traktor sitter fyra dragracingdäck monterade. De kostar cirka 6 000 kronor styck, men nu ska de slitas ner och gummit istället hamna på banan.
– Den här typen av maskin liknar de som används i USA där de har helt andra resurser på sina anläggningar. Det här är ett hemmabygge som jag fått modifiera ett antal gånger men som fungerar ganska bra.
Han förklarar tekniken:
– Däcken snurrar mot färdriktningen och skapar på så vis en större friktion och högre temperatur, vilket gör att gummit släpper lättare och kommer ner i asfalten fortare.
Traktorerna fortsätter att rulla fram och tillbaka. 402 meter ska beläggas med gummi, allt för att klara de två klasser som ska köra full distans under helgen. Sen, när tävlingen är över, ska allt vattenblästras bort igen.
– Det kostar väldigt stora pengar, men om vi tummar på kvalitén på banan kommer inte teamen hit, konstaterar Stefan Sporre.
Mer dragracing: Hemmahoppet Mattias Wulcan kommer inte till start i Pro Extremeklassen.
– Jag tvingas tyvärr prioritera bort tävlingen.