– Sedan STCC startades 1996 är elektrifieringen det enskilt viktigaste och största steget framåt för såväl STCC som skandinavisk motorsport – vi skriver historia, säger Micke Bern, vd för STCC, i ett pressmeddelande.
STCC 2023 blir nämligen världens första helt elektriska nationella touring car-mästerskap och kommer bjuda på de kraftfullaste bilarna någonsin med 550 hästkrafter som gör 0-100 på under tre sekunder. Topphastighet nära 300 km/h och kostnad enligt uppgift cirka 2,5 miljoner.
Just nu byggs de tolv första tävlingsbilarna av märkena Tesla Model 3 och BMW i4. Vilka team som kommer att tävla med respektive bil kommer att avslöjas senare i år men enligt uppgift är alla 12 redan tingade.
Huruvida Linköpingsföraren Mattias Andersson finns med i startfältet eller ej är en fråga som hänger i luften än så länge. I år var han riktigt nära medalj i mästerskapet men slutade på fjärde plats, fyra poäng från bronset.
– Vi arbetar utifrån tre olika spår, där ett är att vara med i STCC. Men det är en tuff investering, helt klart. Vi stänger inga dörrar till någonting och hoppas ha gjort klart allt innan årsskiftet, säger han.
Tidigare gjordes också stora delar av kalendern för 2023 klar. Mantorp park får återigen stå värd för finalen den 30 september och blir avslutningen på en sju deltävlingar lång säsong.
Premiären kommer att avgöras i form av ett stadsrace i Helsingborg den 17 juni och sen följer Falkenberg, Karlskoga och Ring Knutstorp plus två race som fortfarande inte är presenterade.