Raggarna hjälpte Magnus att hitta sin sport

Magnus Johansson tävlar sparsamt numera, men det hindrar inte honom från att sikta högt. "Jag har varit tvåa tre gånger, så..."

Magnus Johansson från Motala tävlar på Mantorp under veckans Drag Revival. Och han siktar högt, mot seger, i sin klass.

Magnus Johansson från Motala tävlar på Mantorp under veckans Drag Revival. Och han siktar högt, mot seger, i sin klass.

Foto: Peter Calén

Motorsport2022-07-29 17:00

Det är dragracing på Mantorp park i dagarna fyra. Solen skiner, det är mycket folk på läktarna dimman från bilarnas burn-outs ligger tung när man närmar sig starten.

I startfältet finns Magnus Johansson från Motala. Och det här är faktiskt första, och enda, tävlingen för säsongen.

– Många saker har kommit i vägen och med all osäkerhet i världen är det till exempel svårt att få hem de delar man kan behöva.

Hans historia, hur han hamnade i sporten, är rätt så kul.

– Jag har sprungit här sen jag var runt 13 år. Då cyklade jag och en kompis, Christer Danielsson, hit från Österstad för att se tävlingarna. Jag skulle vilja se de fotbollsspelare idag som skulle göra den uppoffringen, säger han och skrattar.

Problemet var bara att när man var så ung fick man inte komma in på området utan målsmans sällskap. Men det löste Magnus och Christer på ett finurligt sätt.

Han berättar med ett leende på läpparna:

– Vi stod utanför och väntade tills det kom några raggare. Sen gick vi bakom dem in och vi lyckades lura personalen varje gång att de var våra föräldrar.

Nu är han stor nog att ta sig in på egen hand och berättar att han köpte sin första dragracingbil i början av 1990-talet. Den han har nu, en Pontiac GTO Judge från 1970, tog tre år att bygga och håller än.

– Är man noga och snäll mot den så håller det.

Klassen han kör i heter Street 8,6 och tävlingen går helt enkelt ut att åka tävlingsdistansen mitt på eller så nära 8,60 sekunder som möjligt.

Efter första dagen var han kvaletta, men konkurrenterna jagar bara hundradelar bakom.

– Det blir alltid väldigt tätt och det gäller att försöka pricka tiden varje runda, annars är man snart borta.

Hemligheten, eller snarare tekniken, för att lyckas med uppdraget är att göra en bra start, växla upp en växel och sen hålla rätt varvtal på motorn hela vägen till mål.

– Utgångsläget är 7 900 varv, men ibland får man justera det efter hur banan är och hur temperaturen är ute.

Klasserna som kör på tid är ett sätt för sporten att bromsa kostnaderna. Det lönar sig inte att plöja ner massa pengar i bilen om man ändå inte får köra fortare än en förutbestämd tid.

Om du får beskriva tjusningen med sporten, vad säger du då?

– Jag tror att den som frågar måste åka med en dubbeldragster för att förstå. Men många har åkt Kanonen som fanns på Liseberg. Om man tar den känslan i starten gånger tio så kommer man ganska nära det vi gör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!