– Det är mycket pengar men vi var tvungna att ta den här kostnaden nu, säger vd Fredrik Sjöqvist.
Hela banan runt Mantorp park är flera kilometer lång, men den del som får ny asfalt är dragracingrakan.
– Banan är 24 meter bred och 450 meter lång och behövde verkligen få nytt underlag. De som fräste bort den gamla asfalten sa att det nästan var som att skära i smör, det fanns knappt något underlag kvar och hade skapat stora problem för oss under säsongen. Redan i fjol släppte en bit av asfalten när vi körde dragracing så vi fick lappa och laga. Nu gick det inte längre.
Stefan Gunnarsson, tidigare förare i dragracingens kungaklass Top Fuel, arbetar själv i asfaltsbranschen och är indirekt inblandad i jobbet.
Tillsammans med Fredrik Sjöqvist försöker han luska ut hur gammal asfalten är.
– Jag skulle tro att äldsta delen är uppemot 20 år, nånstans där. Banan öppnade 1968 och det här är tredje gången man lägger ny asfalt, på 54 år. Så det vi lägger nu lär väl hålla uppemot 20 år, menar Gunnarsson.
Den stora begivenheten för säsongen inom dragracingen är Drag Revival sista helgen i juli då det kommer att tävlas i en mängd klasser. Faktiskt även i Top Fuel, även om det blir en liten klass.
– Som det ser ut kommer vi ha några bilar som får köra över sin distans på 1 000 fot, cirka 300 meter.
Finns det planer på att locka hit EM igen?
– EM-serien känns väldigt svajig efter pandemin så jag vill nog se att den kommer igång ordentligt innan vi eventuellt skulle ge oss in med en ansökan.