Efter att ha inlett sin bana som teamchef i V8 Thunder Cars tog han steget till STCC 2017 och har tävlat där sen dess.
Men allt förändrades under ett möte på Gelleråsen i Karlskoga i slutet av augusti 2021.
– Min plan var att köra vidare i STCC, jag gillar verkligen mästerskapet. Men efter en sömnlös natt efter det där mötet bestämde jag mig för att hoppa av.
Anledningen, säger han, var att STCC på mötet presenterade sina planer för framtiden. Att gå in i en era med någon form av elbilar är kanske oundvikligt även för motorsporten, men nu blev förändringen för stor.
– Det de berättade var att planen är att introducera elbilar och att varje team ska bygga dem själva. Den möjligheten har jag absolut inte. Hur ska jag med mitt lilla team kunna bygga två nya elbilar helt själv?
Mikael är noga med att poängtera att han inte alls är emot vägen man vill gå.
– Jag är jättemedveten om de miljömässiga utmaningarna för motorsporten och ville verkligen vara med på resan mot en elbil i STCC. Men att bygga dem helt och hållet själva som det presenterades, det var ett alldeles för stort projekt för mig.
Då började han istället titta mot Porsche. Ett mästerskap som åkt som supportklass till STCC under många säsonger, men som mer och mer börjar stå på egna ben.
– Jag hade redan innan bra kontakt med personer inom Porsche. Vi kom fram till en bra lösning för alla parter så nu står jag här med tre bilar som tillhör teamet.
Han har fått med sig tre namnkunniga förare i teamet. Störst favorit är överlägsne fjolårsmästaren Lukas Sundahl, sen finns också tidigare STCC-förarna Andreas Ahlberg och Albin Wärnelöv.
– Att tidigare STCC-förare tar steget hit måste ändå betyda att det är ett väldigt bra mästerskap.
Porsche Carrera cup lockar ett väldigt stort startfält med 30 anmälda bilar till premiären. Plus 15 bilar i supportklassen Porsche Sprint Challenge med bland andra skidlegendarerna Ingemar Stenmark och Aksel Lund Svindal i startfältet.
Det ger en hype kring Porsche som kanske inte funnits på rätt länge. Och en kamp om vilket mästerskap som ska anses vara kungaklassen i Sverige.
– Jag tycker att det är väldigt synd att vi bara kör tre av våra sex tävlingshelger tillsammans med STCC. Vi borde köra hela serien ihop, och dra nytta av varandras publik. Den här konkurrensen gillar jag inte, det gynnar inte motorsporten, menar Mikael Kågered.
Premiären körs i Anderstorp 13-14 maj.