– Det känns bra. Jag tycker att vi har kunnat göra de förberedelser vi velat under våren, även om man alltid önskar sig lite till.
Mattias sitter i en för honom helt ny bil, en Lynk&Co som tidigare vunnit race i VM-serien.
– Vi har gjort ganska mycket tester, framförallt på Mantorp där vi bland annat hade en dag ihop med VM-teamet vilket var mycket lärorikt, så jag känner mig alltmer bekväm i bilen.
Ändå blir det rätt mycket nytt i helgen, vid premiären i Ljungbyhed.
– När vi hade de officiella testdagarna där så var det regn och tre-fyra grader i luften. Nu blir det ett helt annat väder med helt andra förutsättningar och man hade kanske önskat att få några torra varv där innan det drar igång på allvar.
– Men det är lika för alla.
Under tävlingshelgerna kommer teamet få hjälp av Daniel Hermansson, tidigare huvudmekaniker på 2020 års världsmästare Yann Erlachers bil.
– Det blir en stor tillgång då han kan bilen utan och innan. Dessutom har vi kontakt med racingsteamets bas i England dit vi kan skicka data under helgen som de analyserar åt oss. Vi hoppas på det viset kunna optimera både bilen och körningen och att det ska ge resultat.
Mycket är annars sig likt i STCC-serien, även om man gör om en del i startuppställningarna i de tre heaten.
Det första kvalet ordnar startuppställningen i första heatet. Andra kvalet, dit de åtta bästa från Q1 tar sig, ordnar uppställningen i heat 2. Och resultatet i andra heatet ordnar uppställningen i tredje heatet, dock med omvänd ordning på de åtta första.