Linus lyckade comeback efter skräckskadan

På operationsbordet är Linus Holgerssons vänsterarm orörlig. Läkarna har ritat anvisningar och är förberedda på att behöva amputera bort den. Linus karriär som racingförare står på spel. "Jag ska fan visa att jag kan", tänkte Mjölbykillen Linus Holgersson efter skräckskadan vars orsak ännu inte är fastställd.

Linus Holgersson har hämtat sig efter operationen som krävde 97 stygn, och var i helgen tillbaka på racingbanan igen.

Linus Holgersson har hämtat sig efter operationen som krävde 97 stygn, och var i helgen tillbaka på racingbanan igen.

Foto: Fotograf: Kollage/Privat

Motorsport2021-10-08 20:30

Passionen för sporten går det inte att ta miste på när 20-åriga Linus Holgersson från Mjölby beskriver racing: 

– Det bästa är att man får åka fort, man får den här adrenalinkicken varje gång. Det är inte som att köra vanlig bil, det är så mycket mer som ska stämma. 

Men de tio fingrarna som sluts kring ratten, pulsen som ökar och startskottet som pangar igång racet var nära att bli en minnesbild för Linus Holgersson våren 2020. 

– Läkarna sa till mig att det inte var säkert om jag skulle kunna köra bil igen.

Linus jobbade som tungmekaniker och det var under ett arbetspass som hans vänsterarm plötsligt slutade fungera. 

– Jag kunde inte greppa verktygen, det bara ryckte lite i fingrarna. Mina muskler hade svullnat upp i underarmen, stängt igen blodkanaler och klämt det som finns i armen, säger Linus Holgersson.

Hur reagerade du?

– Man blir ju lite chockad alltså. Det här händer ju inte mig. Så jag tänkte att det inte var så jätteallvarligt. Efter operationen och allt så pratade jag med läkarna. Det var inte långt ifrån att man skulle få ta bort armen, det var uppritat och färdigt. 

Operationen gick bra och det krävdes 97 stygn för att sy ihop armen.

– De fick ta bort lite delar, klyva lite muskler och göra om lite, men han sitter där och han fungerar.

Läkarna har inte kunnat reda ut vad exakt som hände med Linus arm.

– Inte helt och hållet. De tror att det kan bero lite på att jag har kört motocross i många år. Även att jag hade fått corona innan.

Trots att operationen var lyckad så var det ingen självklarhet att Linus skulle kunna köra racing igen. 

– Jag ska fan visa att jag kan, tänkte han och återhämtningen gick i rätt riktning.

– Jag har haft jättemycket stöd från både vänner och familj. Sen har sjukhuset gjort ett fantastiskt jobb och hjälpt mig med rehabilitering, säger Linus Holgersson som fortfarande har kontakt och uppföljningar med läkarna.

Den första helgen i oktober var han för första gången på nästan två år redo och bakom ratten inför ett race. När Linus körde V8 Thunder Cars på Mantorp imponerade han stort och prestationen är förstås ännu större med tanke på vad han gått igenom. 

– Jag var väldigt laddad, säger Linus när vi ber honom beskriva känslorna dagen innan tävlingsstart.

På lördagens tidskval åkte han in på åttonde bästa tid och fick starta som åtta i de två racen.

– Så det var ju inte jättebra, men det är första gången jag kör det här på riktigt. Så jag kämpade på. 

I det första racet halkade han ner till niondeplats innan han kunde köra upp sig rejält och ligga på tredjeplatsen. Men efter några "personliga" missar åkte han i mål som fyra. I det andra racet blev det en femteplats. De imponerande tiderna gjorde 20-åringen till bästa junior i båda racen. 

Skadan har gjort att Linus tvingat säga upp sig från jobbet som tungmekaniker. Armen är extra känslig men det är inget han hämmas av i övrigt. Han tycker den känns bra. 

– Jag har lite svårigheter med att röra mig fullt ut, men det är inget som hindrar mig, det tycker jag inte. 

Vad är ditt mål framöver?

– Min dröm nästa år är att fortsätta få köra V8 (Thunder Cars), det är en väldigt bra klass och ett skönt gäng som är med och kör, säger Linus Holgersson.

V8 Thunder Cars

Kaross: Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Dodge Challenger.
Motor: GM-racingbyggd aluminium-V8 6,2-liter, 450 hk
Växellåda: G Force Dogring 4 vxl. H-mönster.
Bromsar: AP 6-kolvs ok fram, 4-kolvs bak. AP bromsskivor runt om. Bakaxel: Winters Ford 9”, flytande drivaxlar, Quaife diff.
Däck: Yokohama slicks. Vikt: 1215 kg inkl. förare

Källa: RaceBil.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!