Lindholm nära toppen i SM

Pontus Jönsson bytte till större motocross och vann SM-guld. Det gjorde inte Jonatan Mattsson och Casper Lindholm. ”De hade lite mer mellan benen”, sa 250-kubiksföraren Casper.

LMS-föraren Casper Lindholm slutade sexa i SM-sprinten.

LMS-föraren Casper Lindholm slutade sexa i SM-sprinten.

Foto: Matz Glimhed

MOTORSPORT2016-07-14 09:30

Det blev ett ganska odramatiskt finalheat på Kråkvilan.

Lugnt och effektivt kontrollerade Sösdalas Pontus Jönsson loppet från start till mål.

Med samma behärskning mottog 20-åringen segerkransen och talade om varför han var snabbast på sprintbanan som inte var förlåtande för några misstag.

– Ja, sprint är en ny grej och jag tycker det är positivt. Men det gäller att vara med i starten. Jag var aldrig riktigt först in i svängen men jag lyckades ganska snabbt hitta förstaplatsen och kunde dra ifrån i heaten idag, sa skåningen lågmält.

Nyckeln till framgång mättes i kubik.

20-åringen kör 250-kubikare i MX2 men ska växla över till MX1 kommande säsong. För att vara på samma nivå som konkurrenterna växlade han upp en storlek.

– Här kör vi alla tillsammans. Eftersom 449:an är starkare så är det lättare att vara med från början så därför valde jag den, sa Pontus.

Nöjd med placeringen

Det valet gjorde inte SMK Kolmårdens Jonatan Mattsson och LMS-föraren Casper Lindholm som ändå tog sig till final.

– Men jag hade lite problem i starten, sa Casper efter att han tagit av sig overallen.

– Sexa blev jag ändå, ganska roligt. Det får man vara nöjd med på ett SM. Jag tror jag var bäste 250-kubiksåkare. Men skadan i armen har gjort att jag inte åkt så mycket. Styrkan är inte där ännu. Det blev lite kramp i armarna så jag är nöjd ändå med placeringen, sa Casper.

250-kubik gällde också för Jonatan Mattsson som hade en lyckad dag fram till finalen. Efteråt, med matlådan i knäet, konstaterade han att den riktiga hungern uteblivit mot de etablerade finalnamnen.

– Jag blev väl lite mätt. Jag pushade inte tillräckligt som man ska göra utan nöjde mig med att ligga bakom, även om jag kände att det skulle gå att utmana. Banan är så ”knort” och tight att det går riktigt bra att köra 250-kubik. Men starterna blir så avgörande för en tätposition med en större cykel, konstaterade Jonatan som slutade åtta.

Föll omkull

De snabba sprintheaten hyllades av publiken och åkarna.

Istället för att köra en dryg halvtimme per heat, blev det mer attraktiva tävlingar. Publiken fick semifinaler, final och ett ”sista chansen”-heat att ta sig vidare. Både misstag och omkörningar mer avgörande. Norrköpingskillen Sebastian Mårtensson, LMS, hade läget att styra till final, men bromsade sig omkull och fick en knuff ut ur handlingarna i ”sista chansen”.

– Typiskt. Det var en bättre dag än vanligt men sen kör man omkull sig när man vill visa för alla, sa 18-åringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!