Ovebrink i 200 kilometer i timmen på Mantorp park

I helgen är det dags för Trailer Trucking festival på Mantorp park. Självklart är Motalaprofilen Boije Ovebrink på plats med sin Volvolastbil.

Boije Ovebrink körde för första gången truckracing på Mantorp park 1986, då slutade han näst sist i den tävlingen.

Boije Ovebrink körde för första gången truckracing på Mantorp park 1986, då slutade han näst sist i den tävlingen.

Foto: Andreas Ekström

Motorsport2021-10-08 11:30

Totalt har Boije Ovebrink sju världsrekord varav två som han tagit med lastbilen The Iron Knight, den som han har med sig till Mantorp park. Lastbilen har över 2400 hästkrafter, väger 4,5 ton och gör 0-200 kilometer i timmer på 9,7 sekunder. 

– Den har världsrekord på 500 och 100 meter. Topphastigheten är 286 kilometer timmen uppmätt, säger Boije Ovebrink, racerförare och Motalaprofil. 

På plats på Mantorp park hördes ett taktfast läte från Boijes lastbil och tidningen fick chansen att åka med när Boije körde ett par varv med The Iron Knight. 

Det första varvet var ett uppvärmningsvarv för att få upp temperaturen i däck och undertecknad kände sig hyfsat lugn i passagerarsätet i cockpit. Ut på andra varvet tryckte Motalaprofilen ner gaspedalen, motorn vrålade och lastbilen sköt iväg. Hastigheten i kurvorna var stundtals 150 kilometer i timmen och in till dem ännu högre, som snabbast på den långa raksträckan körde han i 225 kilometer i timmen, däcken skrek. 

Trots att Boije hade hjälm och rånarluva på sig syntes ett leende. 

– Det här är världens bästa jobb. Du förstår varför jag ler hela tiden va, sa Boije Ovebrink till Tomas Ek, pressansvarig för Trailer Trucking festival.

Trots de höga hastigheterna så vek inte lastbilen av en centimeter från racelinjen, hela tiden nära curben men aldrig upp på den och känslan av att Boije hade koll på läget låg i hela cockpiten. Senare förklarar racerföraren att en av det beror på däcken. 

– Det är racingdäck, det gör att man hittar grepp och kan hålla linjen, säger han. 

Innan coronviruset var Boije ute och reste ungefär tre månader om året men i och med pandemin stannade allt upp. Det är först nu som han återigen har kommit iväg på jobb, senast var han runt i Baltikum och visade upp sin racerlastbil.

 I framtiden hoppas han att det blir mindre resdagar. Men när det är Trailer Trucking festival i Mantorp kommer han att vara på plats. Det är trots allt hemmabanan och att se vem som har den snyggaste av 400 lastbilar ska avgöras är något som lockar. Totalt har det sålts 9 000 förköp och arrangören räknar med 10 000 besökare under helgen. 

– Nordic Trophy avgörs ju här och det är skithäftigt att se alla lastbilar. Man ska också komma ihåg att alla dessa truckar som visas upp här är också yrkesaktiva. De är skitfina och det är jättekul att vara här och se dem, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!