Filbyterna på väg utför

Tjatet om luftstaket ledde ingenstans. Nu lär det dröja innan Linköping har en speedwayklubb på elitnivå igen. Om det nu någonsin sker.

Carl-Axel Johansson.

Carl-Axel Johansson.

Foto: Robin Fornas

Motorsport2015-08-01 13:47

– Helt ärligt så vet jag inte vad som händer med föreningen nu, säger den tidigare ordföranden i styrelsen för Filbyterna Speedway, Birger Haglund, till Corren.

Det började redan i fjol.

Filbyterna förklarade för Linköping Motorsällskap: Vi vill sätta upp ett luftstaket runt speedwaybanan på motorstadion Sviestad – för ökad säkerhet och möjlighet att anordna tävlingar där.

Svaret blev ett nej.

Ett nej som bestod.

Och förra veckan fick speedwaysektionen nog.

I princip hela styrelsen avgick, berättar Haglund, som var en av dem. Vi kom inte överens med LMS, delade inte samma framtids­vision och då kände jag att jag inte ville vara med längre.

Prislappen för dyr

Nyckelordet i hela dispyten har varit ekonomi.

Det är dyrt med luftstaket, kostar runt 600 000 kronor, men nödvändigt för att kunna möta förbundets krav på tävlingsförhållanden på en speedwayoval.

Problemet ligger dock inte i pengarnas vara eller icke-­vara i sig, menar Haglund.

Utan hur de fördelas.

Vi har ändå fått ekonomiskt stöd från både kommunen och sponsorer. Nu brinner kommunens pengar inne, de kommer aldrig till användning. Och sponsor­avtalen har gått ut, så det skeppet har redan gått, säger han och slår fast:

LMS verkar inte vilja driva någon speedwayverksamhet.

Inte heller speedway­styrelsens egna försök har burit frukt. Enskilda privatdonationer och egna insamlingar har genererat blott småsummor – en droppe i havet – i jämförelse med den ursprungliga prislappen.

Den tidigare tävlingsföraren och ännu aktive profilen inom Filbyterna, Benny Johansson, kan förstå styrelsens uppgivenhet.

Det är bara synd att det ska behöva gå så långt, egentligen borde man ju sträva ­efter att hålla sporten vid liv, säger han.

50-årsracet hjälper

Motorintresset är trots allt stort, det blir uppenbart inte minst under helgens 50-årsrace på Sviestad, Linköpings motorstadion. Dit har tusentals svenskar vallfärdat med husvagnar och alla möjliga fordon, för att ge sig hän åt roadracing, motocross, trial och enduro.

Och även speedway.

Men där är intresset svagt.

Ett sånt här evenemang kastar ljus på sporten, men det är fortfarande inte mycket pengar som rör sig inom speedway, menar 83-årige Carl-Axel Johansson, tävlingsansvarig för Motor­cykelhistoriska Klubben, som personligen började tävla i speedway 1953.

Då var Filbyterna, från Linköping, bland Sverigeeliten.

Då fanns inga luftstaket.

Jag är emot att ha ett sånt, säger han. Det kan i själva verket vara farligare om man råkar fastna i det under loppet. Det finns risk för punktering och att man far illa på så vis.

"De ser ingen business i det"

Bortom avhopp i styrelsen, uteblivna pengar och en enträgen debatt, finns ett ljus.

Benny Johansson hoppas att man kan investera i ett begagnat staket och rusta upp det, till en billigare peng. Då kommer styrelsen att återvända, tror han, och Filbyterna kan färdas framåt igen.

Något som redan hade kunnat ha hänt.

Saken är att det har funnits pengar, men vi har inte kommit överens med LMS om vad man ska lägga det på. De verkar vilja bromsa utvecklingen i stället för att ta nästa steg, menar Johansson.

Varför då, tror du?

För att de ser ingen business i det. Det kostar att driva ett serielag, men det kostar inget att bara träna.

Speedwaysektionen här är förvisso liten, men den måste få finnas ändå. Det är galet att bara trampa ner på oss på det här sättet.

– Det har pågått ett tjat om luftstaket länge, nu får det vara dags att sätta punkt för det en gång för alla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!