Mitt garage
Vi befinner oss i en industrifastighet i Linköping. Lokalen är stor, det är högt i tak och här finns egentligen allt.
Kök, fikarum, ja till och med omklädningsrum.
– Att komma hit är ren avkoppling, säger Urban Andersson.
Det här garaget har en speciell historia. Fastigheten köptes en gång av Pelle Sääv, en av länets största rallyprofiler. 2010 och fram till sin bortgång 2015 hade han sina bilar här och skördade stora framgångar i rallyskogarna.
Uffe Wiström var med hela vägen. De var kusiner och höll ihop i vått och torrt under många år.
– Jag åkte kartläsare åt Pelle under många år och vi hade otroligt många roliga stunder tillsammans.
När Pelle gick bort tog Uffe över ansvaret för garaget. Något år tidigare hade hans egen son Patrik kommit in. Han åker som kartläsare till Victor Liljesson och Victor minns det första de fick lära sig här.
– Om bilen var skitig kom man inte in. Man kom inte över tröskeln förrän bilen var rentvättad och snygg.
En inställning som gänget sen tagit med sig. Fullt ut.
– Vi vill inte ha in några gamla "Svenssonbilar" som ska svetsa en massa rost och ha sig här inne, säger Uffe Wiström. Det ska vara rent och snyggt och ordning och reda. Och det ställer alla upp på.
För Uffe känns det extra bra att minnena som finns i lokalen från tiden med Pelle fylls på med nya.
– Jag vet att han ville att det skulle fortsätta vara rallyverksamhet här. Därför är det med glädje man kommer in här och man känner på nåt sätt att Pelle är med oss hela tiden. Det sitter i väggarna. Och vi försöker ha lika roligt tillsammans som vi hade när han tävlade som allra mest.
Uffe har själv flyttat över från höger till vänster sida i rallybilen. Efter många år som kartläsare köpte han en Ford Fiesta och har börjat testa att köra själv.
– Man vill inte dö nyfiken, säger han och ler.
Det tredje, och kanske sista (?), teamet som kom in var Urban Andersson och Andreas Norström som delar på sin illgröna Opel.
Och de två har satt upp ett eget mål för sig själva, som rimmar mycket väl med inställningen i garaget.
– Vårt mål är att ha den blankaste bilen i startfältet, säger Urban.
Varför?
– Man vill ju vara bäst på något, säger han och ler.
Rallytävlandet har precis som mycket annat legat nere under pandemin och fortfarande är osäkerheten stor. Senaste tävlingen var i oktober, nu planeras en publikfri träning på Linköpings motorstadion den 1 maj, som ersättare för Sviestadträffen.
– Vi försöker göra ett litet jippo av det här i garaget då det blir sex förare på våra tre bilar, berättar Victor Liljesson. Patrik som ställt upp och åkt kartläsare åt mig i alla år har ju inte kunnat testa bilen förut, nu ska vi byta plats så han också får köra.
Urban Andersson:
– När man får chansen att göra en sån grej stärker det sammanhållningen ännu mer här nere och vi kommer få lite till att snacka om.
Annars är det väntans tider för alla. När kan tävlandet komma igång? Rallyfolket är redo, bilarna har varit klara länge. Men även om det mesta är klart samlas det här gänget ändå i garaget varje tisdagkväll.
– I dag satte jag på kaffe och dammade av bilen, sen var jag klar. Men även om man inte har så mycket att göra är man här ändå. Det finns alltid något att snacka om när man har samma intresse. Det här är vår form av symöte, säger Andreas Norström och ler.
De andra nickar och håller med.