Elbilar, nej tack: "Det ska låta, bullra och lukta"

Det snackas mycket om elfordon inom motorsporten. Men inte i dragracingen. "Det skulle förstöra sporten", säger Stefan Sporre från SHRA Mantorp.

Stefan Sporre är koordinator för veckoslutets Mantorp Drag Revival som pågår i fyra dagar. Han hoppas på storpublik när man i år också kan erbjuda två bilar från värsta klassen, Top Fuel.

Stefan Sporre är koordinator för veckoslutets Mantorp Drag Revival som pågår i fyra dagar. Han hoppas på storpublik när man i år också kan erbjuda två bilar från värsta klassen, Top Fuel.

Foto: Peter Calén

Motorsport2022-07-26 07:00

I veckan startar Mantorp Drag Revival och de första bilarna är redan på plats. 140 ekipage är anmälda i de olika klasserna och även om regnet strilar ner just när vi är på besök ser det ut att bli bra förutsättningar för de tävlande.

Stefan Sporre är koordinator för tävlingen och ordförande i föreningen SHRA Mantorp som står bakom Drag Revival tillsammans med Mantorp park. Stefan har god insyn i sporten och menar att diskussionen om elfordon, tvärtemot inom många andra grenar, inte är alls aktiv inom dragracing.

– Den här sporten ska låta, bullra och lukta, så är det bara. Om det skulle komma in elfordon i dragracingen dödas sporten.

Han berättar att det just nu är en icke-fråga som inte alls diskuteras på förbundsnivå.

– För det första måste man få till ett reglemente som gör att den typen av fordon kan klassas så att det blir rättvist. Och ett sånt tror jag tar flera år att ta fram, om det ens finns några som vill bygga bilar som drivs av el.

Stefan Sporre fortsätter:

– Enda sättet, som jag ser det, är om något bilmärke, säg exempelvis Tesla, skapar en klass med likadana bilar. Men jag har svårt att se att det ska ske.

Under Mantorp Drag Revival kommer 21 klasser att avgöras. De bjuder på en mängd olika motorer, som alla drivs av olika typer av bränslen.

– Många av våra bilar drivs på metanol, vilket ju är miljövänligt. Andra går på 109 oktanig bensin, som också är väldigt ren, andra på dyr racingbensin, speciellt framtagen för motorsporten.

Han berättar att det finns några danska entusiaster som byggt en bil och en motorcykel som drivs med el, för dragracing.

– Än så länge kör de uppvisning, det finns inga klasser att stoppa in dem i. Vi har helt enkelt inget reglemente för hur man ska mäta och jämföra deras prestanda på samma sätt som fordon med förbränningsmotorer.

Hur som helst kommer det låta, bullra och lukta på Mantorp park i fyra dagar när tävlingen startar på torsdag och avslutas på söndag.

Startfältet är 140 bilar stort, vilket är något lägre än man hade hoppats på.

– Vi ser en pandemieffekt, precis som i hela motorsporten. Det sägs att ungefär 10-15 procent försvunnit under de här åren och påfyllningen av unga förare underifrån är inte riktigt igång.

– Men de som är här kommer bjuda på en riktig motorfest. Det känns extra bra att vi bland annat har två Top Fuel med i fältet, det drar alltid lite extra folk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!