– Jag har ett nytt projekt på gång. Men vad det är kan jag inte avslöja något om än.
Det sa Boije Ovebrink i samband med att han fyllde 65 år den 9 juni i år. Att hans Mean Green samtidigt pensionerades och ställdes in på Volvos museum I Göteborg fick kanske någon att tro att Boijes truckracingkarriär skulle göra detsamma.
Men vad Boije och Volvo höll hemligt var att de bara någon vecka tidigare slagit ytterligare två världsrekord. Detta i den nya värstinglastbilen The Iron Knight som Boije varit med och tagit fram under flera år.
– Det är väl i princip fyra år sedan det började. Då började man med att bygga en lermodell. Sen blev hela projektet stoppat i ungefär ett år när Volvo lastvagnar gjorde neddragningar. Sen drog det igång på allvar igen hösten 2015. Det har varit jätteroligt att ha fått vara med och utveckla den, säger Boije Ovebrink som när projektet närmade sig slutskedet i maj och juni tillbringade åtskilliga timmar på flygplatsen i Lidköping.
För det var där som de i all hemlighet gjorde sluttesterna för att se om The Iron Knight hade vad som krävdes för att slå sig in i rekordböckerna.
– Otroligt nog så var det ingen som såg oss så det kom ut. Det var ju meningen att det skulle vara hemligt. En dag så gjorde vi över 100 tester bara för att få till inställningarna på stöddämparna. Vi kollade tiderna och de sista testerna sa att vi var på rätt väg. Annars hade vi ju inte åkt 120 mil för att slå rekorden, säger Boije och skrattar.
För rekordkörningarna gjordes uppe i Fällfors utanför Skellefteå och där lyckades de slå de gällande rekorden på 500 och 1000 meter med stående start.
500 meter avverkades på 13.71 sekunder och med en snittfart på 131.29 kilometer i timmen. På dubbla distansen gjordes på 21.29 sekunder och med 169 kilometer i timmen i snittfart.
Mållinjen korsade Boije i 276 kilometer i timmen i lastbilen som har en effekt på 2400 hästkrafter och ett vridmoment på 6000 newtonmeter.
– Det skjuter på något fruktansvärt. Accelerationen 0-100 går på 4,5 sekunder. Men det som är mest imponerande är att 100-200 sen går på bara 4,9 sekunder. Det som är den största skillnaden mot Mean Green är att den har en dubbelelkopplingslåda (I-shift dual clutch) vilket gör att du växlar utan kraftavbrott. Det bara skjuter på hela vägen, säger Boije som är tydligt med att de än så länge inte har slagit något världsrekord.
– Fram tills dess att vi har fått diplomet från FIA så har vi bara gjort ett världsrekordförsök, säger Boije.