– Det har varit riktigt bekymmersamt. I går morse gick motorn sönder direkt på det första träningspasset. Vi hade bara en reservmotor som var halvfärdig nere i Linköping vilket var 104 mil bort. Det var en tuff uppgift, men vi åkte och hämta den över natten och var tillbaka här i morse, berättar Mattias Andersson efterföljt av en suck.
Med det sagt var det en riktigt tung helg för Linköpingsföraren. Först var det motgångar i form av färden till Linköping för att hämta motorn och sedan gick inte heller resultaten vägen. I båda loppen fick de starta sist eftersom de inte var med under gårdagens kvalificering. I det första racet kom de sexa och i det andra åkte de på en tjuvstart efterföljt av att bilen gick sönder. Därmed fick de också avbryta loppet.
– Tjuvstarten var gränsfall kan jag tycka, men de dömde att det var någon hundradel för tidigt i starten. Vi fick tyvärr därför en Drive Through (bestraffningsrunda). Vi låg på en tredjeplats när vi kom in men hamnade istället sist i fältet och fick jaga. Då fick vi en punktering, alternativt en hjulupphängning som gick sönder, och bröt därför loppet med några varv kvar. Det var ett riktigt tungt sista race och en riktig tung helg, säger Andersson och fortsätter:
– Men ska man vara med i leken får man leken tåla. Ibland är det tuffa tider då man får meka dygnet runt.
Därmed tappar Andersson poäng och halkar från en femteplats till en sjätteplats.
– Nu ligger vi längre efter ledaren och det var inte målet. Vi ville snarare täppa till luckan. Men ibland går det inte riktigt som man vill, avslutar Andersson.