Mattias Wulcan låser upp portarna till den egna renoveringsfirmans lokaler i utkanten av Malmslätt. Nyss hemkommen från sista EM-deltävlingen i England står där bilen som fört honom till EM-guldet.
Det har gått nio år sedan Mattias köpte sin första tävlingsbil. Utanför står den buss som hans team reser i när de är ute på tävlingar. Det är en lila före detta långfärdsbuss som crewchefen Pelle Eriksson byggt om och försett med en lyftarm från en slaktad gaffeltruck för att kunna lyfta in bilen i bussens underdel.
– Många väljer att flyga till tävlingar eftersom det går snabbast, men vi tycker att det är trevligare att åka buss tillsammans.
Mattias tror att sammanhållningen i teamet är nyckeln till deras framgång. Anledningen till att karriären gått så starkt framåt de senaste åren förklarar han med att teamet kommit samman som grupp.
– Som förare gör jag ju inte mer än en fjärdedel av arbetet. Utan mitt team hade jag inte ens tagit mig till tävlingen, säger han.
Dragracing är en relativt liten sport i Sverige, men trots det har svenska förare toppat EM-tävlingarna de senaste åren. Mattias team jobbar gratis på tävlingarna och alla eventuella vinstpengar går raka vägen direkt in till att täcka omkostnaderna. Förra året deltog Mattias och hans team i både SM och EM, men detta år hade de bara råd med en av tävlingarna och valde att satsa på EM-titeln.
– När vi åker ut har vi med oss extradelar för precis allt, det skruvas konstant på bilen, säger Mattias och påpekar att han antagligen inte kört bilen med exakt samma inställningar två gånger.
– Allting ska kollas innan en körning; friktion, temperaturer, nivåer, allt, säger han.
Det är inte stora marginaler som det handlar om i sporten. Förarna tillryggalägger 400 meter på under sex sekunder och kör i nästan 400 km/h. En hundradels sekund kan avgöra och minsta detalj kan vara det som sänker ett team.
– Startögonblicket är den ultimata adrenalinkicken, speciellt första vändorna du kör på våren, säger Mattias som anser att just Pro Modified vara den ultimata dragracingklassen. – Det var ju drömmen ända sen jag var liten grabb, säger han.
Mattias Wulcan har alltid haft ett motorintresse och ett intresse för att bygga ihop saker själv, något som är nödvändigt för den som vill syssla med dragracing. Mattias nuvarande bil är i stort sett byggd från scratch. Karossen är inköpt från USA men alla andra delar byts ständigt ut.
– Till och med maskinerna i verkstan har killarna i teamet byggt själva, säger han.
Mattias återkommer gärna till teamets betydelse för framgången och poängterar att han prompt velat ha med dem på prispallen vid varje vinst.
– Det är ju bara ett privilegium för mig att jag får sitta bakom ratten och göra det absolut bästa jag vet, säger han.