Ett nyförvärv till årets säsong är 20-årige Jeff Oxelmark från Nynäshamn som närmast kommer från Alfta-Edsbyn i Hälsingland där han körde i elitserien.
– LMS är en professionell klubb som satsar bra på elitförare, och har ett bra lag också, säger Oxelmark.
Nynäskillen tar en säsong i taget i sin cross-satsning och i fjol blev han fyra i junior-SM. På årets första SM-deltävling i Landskrona i påsk kom han tia i ett heat och tolva totalt i sin klass MX2.
– Jag är nöjd med det. Vinterträningen har gett ett lyft, mer styrketräning och kondition, säger 20-åringen.
Nästa SM-deltävling är hemma på Sviestad om knappa två veckor, 4-5 maj. Jeff Oxelmark kom på 15:e plats i fjol på den här banan.
– Det gick bra. Det är en rolig bana som jag trivs på. Det är jord, samma underlag som i Nynäshamn där jag började köra.
– Målet är poängplats i alla heat, topp 20, och topp tio i något heat, säger han.
Hur är du som förare?
– Min styrka är att jag gillar att träna och har en uthållighet. Men jag kan öka farten, bli snabbare, säger Jeff Oxelmark.
Chans på pallen i hemma-SM-tävlingen i LMS tros Casper Lindholm i MX1 och Hampus Kahrle i MX2 ha. Möjligen kan också Jesper Hultman och Jonatan Mattsson hota om topp tre.
Åtvidabergaren Lindholm, 23 år, har kört för LMS i många år och hade ingen lyckad premiär i Landskrona. Tia som bäst. Men målet för hela säsongen är topp fem i SM-serien.
– Jag har lagt om träningen med nya träningsformer. Annan konditionsträning och mer intervaller när jag tränar på motorcykeln, säger Casper.
Hampus Kahrle, 22 år, hade en otäck premiärhelg i Skåne. Han fick bryta i två heat och i en krasch fick han bensin över sig.
– Det sved rejält, men jag kom in i duschen snabbt, säger han.
I ett heat kom Kahrle fyra, vilket kan varsla om att han har möjlighet till pallplats på Sviestad, där det är något extra att visa upp sig.
– Det är roligt när kompisar kan komma och se vad man håller på med, säger han.
LMS har totalt 15-16 förare som startar i SM i fyra olika klasser. Det är andra året av tre i den planerade SM-satsningen och arrangemanget är stort. 200 deltagare, 130-140 funktionärer varje dag och en förmodad publik på 3 000-4 000 åskådare.
På tisdagen nu efter påsk var det 40 förare från olika klubbar som SM-tränade på öppen bana under tio timmar.
– Vi satsar i år på att göra det ännu bättre för publiken, upplevelsemässigt. Det ska vara nära till allt, säger LMS-ordföranden Peter Kahrle.