– Det finns ju några skräckexempel som man har sett genom åren, säger han.
Team Lewa-Sport har sina lokaler på Strandvägen i Motala. I dörren längst till höger hittar man verkstaden och Anders Söderqvist. När sporten är på plats är han i full gång med att renovera cyklarna och just nu är det en hel del att göra
– Det är mycket med service och sådant nu inför Vätternrundan, säger Anders Söderqvist, som är gift med triathlonprofilen Lena "Lewa" Söderqvist.
Det finns hur mycket som helst att tänka på vad man kan göra inför Vätternrundan för att cykeln ska vara i så bra skick som möjligt. Det är allt från smörjda kedjor, batterier som ska vara laddade och fräscha däck.
– Man ska kolla däcken så att inte mönstret är utslitet eller det är någon reva. Sätt gärna på helt nya däck, där bak i alla fall. Se till att klossarna som man har under skorna inte är slitna eller saknar någon skruv. Man ska göra iordning kedjan, vissa smörjer ju bara på med mer och mer hela tiden, vilket inte är så roligt att ta i. Sedan har man en elektrisk cykel så ska man se till att batterierna är fulladdade, säger han.
Vilket är det vanligaste problemet?
– Det är att växelvajern till bakaxeln har gått av uppe i handtaget. Så innan rundan ska man kolla att växelvajrarna är okej, säger han.
Det är inte bara inför rundan som det gäller att vara redo. Under loppet kan man fixa en del själv om olyckan skulle vara framme. Lite verktyg, reservdelar, något som kan fylla på med luft i slangen. Har man det är man redo för eventuella bekymmer längs med vägen.
– Man ska ha med sig två slangar, någon form av pump och en brytare så att man kan lägga i slangen i däcket om man får punktering. Problemet är att många som får punka lägger dit en ny slang men inte kollar i däcket och då ligger det en liten sten där. Då går det 400 meter och man har punka ingen, säger cykelmekanikern.
Utöver det mekaniska och allting kring cykeln, att den ska vara rätt inställd så att man inte får ont finns det en sak som är minst lika viktig som allt materiellt. Det är att man har förberett sig väl för att kunna trampa de 31 mil som krävs för att ta sig ett helt varv runt Vättern.
– Det gäller att man har cyklat några mil. Det är 31 mil och det är väldigt långt för vissa faktiskt, säger Anders Söderqvist.
Följ hela vår Vätternrundabevakning på MVT.se. Där finns allt inför, under och efter loppet.