"Belysningen kan sluta fungera i morgon"

Vreta Skid och Motion vill utveckla, investera och reparera. Men från Linköpings kommun är intresset svalt.

Ett hundratal belysningsstolpar finns vid Olstorps motionsslinga. Men både stolpar och lampor är gamla och svåra att ersätta. Strax efter att den här bilden togs så slockande en av dem.

Ett hundratal belysningsstolpar finns vid Olstorps motionsslinga. Men både stolpar och lampor är gamla och svåra att ersätta. Strax efter att den här bilden togs så slockande en av dem.

Foto: Peter Calén

Motion & hälsa2019-11-27 07:00

– Vi får inga besked. Och ovissheten är tuff att hantera, säger ordföranden Pontus Boström.

Klubbens största frågar just nu är två:

Elljusspåret vid Olstorp och utvecklingen av Vreta Skicenter som ligger på golfklubbens mark.

Om vi tar en sak i taget så är upprustningen av elljusspåret det mesta akuta. Pontus Boström berättar om en utdragen diskussion med kommunen som startade redan 2014, för snart sex år sen.

– Redan då påpekade vi att armaturerna, som är från 1980-talet, kräver ljuskällor med kvicksilver vilket inte är tillåtet sen 2015. De lamporna går inte ens att få tag i. Jag i mitt tidigare yrke som elektriker lyckades komma över ett gäng såna lampor innan de försvann från marknaden och det är egentligen enda skälet till att vi lyckats hålla liv i anläggningen så här länge.

– Men nu går det snart inte längre. Belysningen på spåret kan sluta fungera i morgon om det vill sig illa. Vi håller tummarna varje höst för att vi inte ska drabbas av några stormskador för skulle det vippa ner ett antal träd över vår anläggning så går det helt enkelt inte att få ihop den igen. Både stolpar och kablar är i så pass dåligt skick att de inte går att laga.

Spåret är 2,5 kilometer långt och Pontus Boström påpekar att det är både en miljö- och energifråga att så snart som möjligt byta ut belysningen.

– Varje armatur som sitter idag drar 125 watt, en ny belysning ligger på cirka 35. Dessutom kan man sätta stolparna glesare vilket ger än ännu större besparing.

Under 2014 påpekade föreningen detta till kommunen. Man uppmanades att inkomma med en skrivelse i ärendet, vilket gjordes i början av 2015.

Sen har inget hänt.

– I samband med skrivelsen presenterade vi en lösning där vi själva skulle göra allt jobb för att byta ut belysningen, men där kommunen skulle hjälpa oss med inköp. Det skulle kostat cirka 1,5 miljoner och min bedömning var att det skulle bli 1,5-2 miljoner billigare än om kommunen skulle lämnat ut det på anbud.

Dagens anläggning är mycket kostnadskrävande.

– Vi har idag cirka 60 000 i driftsbidrag för anläggningen men det räcker inte ens till elkostnaden för belysning och uppvärmning av våra byggnader. Resten får vi dra in själva.

Den andra frågan som klubben vill ha svar på är om Vreta Skicenter som drivs ihop med golfklubben. Under förra vintern hade man närmare 30 000 besökare under de veckor man kunde hålla öppet.

– Vi har en regional anläggning som ur nationellt perspektiv håller toppklass, säger Pontus Boström. Men det vi vill veta nu är om det har något värde för kommunen? Vi tycker inte att vi får såna signaler.

Klubben vill nämligen utveckla verksamheten och förbättra kapaciteten, för att på ett säkrare sätt finansiera driften.

– Vid väldigt gynnsamma förhållanden tar det cirka två veckor från start till färdigt spår. Nu vill vi investera i fler snökanoner, för att kunna korta den tiden, öppna tidigare och ha öppet längre. Och på det viset få större intäkter, som tryggar driftkostnaderna. 

Enligt Pontus Boström är det en investering på cirka två miljoner kronor, något föreningen inte klarar på egen hand.

– Vi har presenterat det för kommunen. Det enda svar vi fick var att de tyckte det var en bra idé och att de skulle höra av sig. Sen har det varit tyst.

Han har svårt att dölja sin besvikelse.

– Det är anmärkningsvärt att kommunen inte tar chansen och investerar i anläggningar där föreningarna på ett så tydligt sätt visat att man klarar av driften. 

Kommunala bidrag

Vreta Skid- och Motionsklubb fick under 2019 följande bidrag:

Anläggningsbidrag drift: 302 875 kronor (varav 190 000 för konstsnöanläggningen)

Anläggningsbidrag investering: 70 000 kr (Flis till elljusspåret och renovering av discgolfbana)

Verksamhetsbidrag: 11 855 kr

Totalt bidrag: 384 730 kr

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!