Vätternrundan har, som vi berättat tidigare, en längre tid tittat på förändringar av banan av säkerhetsskäl. Under en presskonferens under fredagen presenterade ledningen sin nya bansträckning.
–Vi strävar hela tiden efter att höja upplevelsen av våra arrangemang, inte minst genom tryggare och säkrare lopp. Vi gjorde en extra deltagarundersökning efter årets lopp och av de 5 000 som svarade, ville hälften att vi skulle göra något åt den sista delen från Hammarsundet till Motala. Det är en sträcka där många känner sig otrygg, säger Vätternrundans vd , Gunilla Brynell-Johansson i ett pressmeddelande.
Ändringen innebär att i stället för att följa den hårt trafikerade riksväg 50, får cyklisterna från och med 2020 köra in i Askersund och därefter mot målet i Motala via Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård.
– Vi har provcyklat, gått igenom statistik och studerat varje vägkorsning för att få ett bra underlag för det här beslutet. Årsdygnstrafiken på den nya sträckningen är i snitt 770 fordon jämfört med 6 000 på den tidigare. Det säger en hel del om säkerheten. Och dessutom är det en mycket vacker väg, säger Gunilla Brynell-Johansson och fortsätter:
– Men vi är förstås medvetna om att det även finns nackdelar. Bland annat försvinner den vackra delen över Hammarsundet. Vi försökte hitta alternativ för att svänga av riksväg 50 lite senare, men det fanns inget säkert sätt att lösa det.
Den nya bansträckningen innebär att Vätternrundan från och med nästa år blir 315 kilometer, vilket är ungefär en och en halv mil längre än i dag.
– Vi tror att den här förändringen kan få många cyklister att komma tillbaka till loppet, de som kanske har avstått just för att den här delen har känts otrygg, säger Gunilla Brynell-Johansson.
Vätternrundan har tagit fram nya bansträckningen tillsammans med Trafikverket. Förslaget går nu vidare till Länsstyrelsen som beslutar om tillstånd för loppet.