-- Men det är aldrig trevligt att låta honom åka ifrån så där. Jag provade att hänga på i början men insåg att det var bättre att tänka på SM-poängen, även om det fanns mer att ge, sa Lindström.
För det var ju så att Lindström var tvåa i premiären i Falkenberg där Lindholm, kollega från Linköpings MS, bara var femma. Så att bevaka andraplatsen var taktikkörning av Lindström.
Fast frågan är om han hade kunnat gå ifatt?
De båda LMS-förarna sa att ingen av dem kommer till nästa veckas SM-tävlingar i road racing på hemmabanan Sviestad.
-- Jag skulle gärna vilja, men har ett fulltecknat program, sa Lindholm som har viktigare lopp att köra.
Och Veidec Trophy är ju också SM.
-- Och nu leder man ju SM, sa Jimmy Lindström och ville koncentrera krafterna på det.
Cralle Lindholm blev bara någon timme innan Veidec sjua i bilklassen S60 Challenge.
Hur hann han ställa om sig?
-- Det var inga större problem, men det hade varit bättre om mc-klassen körts först eftersom den är viktigare för mig. Men det är ok, jag blev mer störd av rödflaggan. Efter två varv flaggades nämligen tävlingen av sedan Alexander Lundgren och Mikael Nilsson krokat ihop. Som tur var utan några större skador. Försvann gjorde också Fredrik Jansson, Karlskoga, han som vann senast på Falkenberg. I 200 kilometers hastighet fick han i friläge, gick av banan, tappade tredjeplatsen, men kom igen och slutade sjua.
En 22-årig Linköpingskille som bor i Mjölby var en av de stora överraskningarna på Mantorp Park. Inte på mc, och inte i STCC, men kanske hamnar Niklas Karlsson som nu blev femma i Sports Car där en dag?
-- Vi får väl se, sa den glada Mjölbybon.
Hans bil, en vrålsnabb Radical 1300, strulade på Mantorp. Ordentligt.
-- Det blev ingen testkörning alls eftersom tekniken inte fungerade. Sent på lördagskvällen fick teamet ordning på bilen.
-- Tyvärr med helt fel inställning så jag tog det mest som en träning och brydde mig aldrig om att byta däck utan körde på gamla.
Varpå killen gick in i startposition 16, körde upp sig till tredjeplatsen, men fick sladd, och snurrade med fem varv kvar. Tappade därför placeringar innan han kom igen, låg åttonde men körde upp sig till femte. Det var hela helgens mest aggressiva körning.
-- Jag har bara kört sedan 2001, och skulle egentligen ha kört Formel Renault när jag fick frågan om jag ville köra Radical i stället, sa Niklas Karlsson som körde på hemmabanan nu. Han arbetar nämligen som instruktör på Motor Events på Mantorp Park.
Instruktören visade verkligen hur man kör racerbil.