Tonåring kör i värstingklassen

Susanne Callin är männens skräck.I fjol spöade hon alla utom två i dragracing-EM:s monsterklass.Varken farten uppåt 500 km/h eller motståndet räds tonåringen.

Nej, det är inte något nytt, farligt virus som spridit sig – utan snarare dragracing. Dånet av motorn och den stickande lukten av nitrometan gör att föraren Susanne Callin och hennes team måste vara välrustade. Bild: JEPPE GUSTAFSSON.

Nej, det är inte något nytt, farligt virus som spridit sig – utan snarare dragracing. Dånet av motorn och den stickande lukten av nitrometan gör att föraren Susanne Callin och hennes team måste vara välrustade. Bild: JEPPE GUSTAFSSON.

Foto:

MANTORP2003-07-26 08:44

Att vara tjej och köra Top Fuel hör inte direkt till vanligheterna.

Frånsett finska tvåbarnsmamman Anita Mäkelä, 42, är det bara Susanne Callin som utmanar i den mansdominerande sporten.

Och hon verkar ha tagit till vana att sätta sina betydligt äldre och mer erfarna motståndare på plats.

Eller vad sägs om att placera sig trea sammanlagt i EM-serien redan under sin debutsäsong med sitt vrålåk i dragracingens värsting Top Fuel?

-- Egentligen var det tänkt att jag bara skulle vara med för att se och lära förra säsongen, men man kan lugnt påstå att det gick löjligt mycket bättre än jag någonsin kunde drömma om, säger Susanne.

Knappt född

Höjdpunkten var höstens andraplats på Santa Pod-banan i England.

Då fick 19-åringen från Södertälje kliva näst högst upp på pallen - före de flesta konkurrerande männen som sysslat med grenen mycket längre än hon själv.

Hur hanterar de att få stryk av en tonårstjej?

-- Jag har inte fått några negativa reaktioner, utan har snabbt blivit accepterad på ett mycket positivt sätt. Till en början fick jag en del blickar, men de försvann nästan genast när jag bevisade att jag kan köra.

Känner du dig extra kaxig efter att ha slagit en massa erfarna herrar?

-- Klart att det kul när man lyckas. Men jag är van att nästan enbart möta män och tänker inget särskilt på det längre.

Susanne var bara bebis när hon fick följa med första gången under pappa Gordons tävlingskarriär i Competition. Farbror Michael åker fortfarande i samma klass.

-- Som tioåring provade jag att köra en juniordragster första gången och det var fruktansvärt häftigt, minns Callin.

Inte mammas favorit

Efter några framgångsrika år i Super Comp tog hon i fjol licens för Top Fuel.

Man kan ju knappast beskylla dig för att ha valt den långsammaste klassen. Har du ärligt talat aldrig varit rädd?

-- Jag har en jättestor respekt för bilen och vet att olyckor kan hända. Körde ju själv in i en betongvägg och slog runt med min Super Comp för ett år sedan. Men rädd? Nej, i så fall kunde jag lika gärna lägga av.

Din bil gör 0 till uppåt 500 km/h på fem sekunder - vad tycker egentligen din mamma när du är ute på banan?

-- Hon är väl inte så överdrivet förtjust i mitt val av sport och skulle säkert tyckt att det vore bättre jag i stället fortsatt med ridningen. Mamma är lite orolig när jag kör, men hon kommer i alla fall hit till Mantorp och tittar på mig i helgen.

Susanne har nämligen tänkt sig att vinna EM:s deltävling nummer tre i sitt första framträdande i sommar.

-- Tyvärr har jag inte råd att åka på alla sex deltävlingar, men vi är uppbackade av ett engelsk team med bilens ägare Knut Söderqvist i spetsen och med fler sponsorer hoppas jag kunna tävla mer nästa år, säger Callin.

Är du duktig på att meka själv?

-- Nja, mina kunskaper i det fallet sträcker sig ungefär till att jag kan putsa bilen och hålla upp tratten när vi fyller på bränsle, skrattar hon. Men det är heller inget jag är intresserad av. Jag vill enbart koncentrera mig på att köra.

Det rör sig om 402 meter i en hiskelig fart.

Männen får se upp. Mot Susanne Callin går ingen säker.

En artikelserie med anledning av Riksidrottsförbundet 100-årsjubileum där alla 67 RF-idrotterna presenteras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!