I drygt 100 meter var första heatet i årets STCC-final spännande.
Sedan blev det krasch, pang och svordomar.
I röran satt Richard Göransson i en skamfilad BMW och körde hem mästerskapet.
Han ville köra mig av vägen, morrade SM-ettan Göransson om värste konkurrenten Robert Dahlgren.
Men det fick han själv lida mest för...
Dahlgren, som med sin Volvo var den ende som hade chans att plocka titeln från Göransson, hade en helt annan variant av vad som hände, där på startrakan på Mantorp.
Jag körde inte på Göransson med vilje, försäkrade Dahlgren medan mekanikerna kämpade med resterna av hans bil.
I mitt startspår var det blött och där Göransson stod var det torrt, sade Dahlgren.
Jag såg att han kom upp bakifrån i starten och jag höll ut från mitt spår för att täcka upp.
I vanligt väglag i en vanlig start är det en vanlig manöver.
Men här hade ju Göransson sån fart. Han körde säkert dubbelt så fort som jag. Det såg jag inte förrän det var för sent, konstaterade Dahlgren.
Det small rejält.
Göranssons BMW klarade sig bäst ur tumultet, om man nu inte räknar ett skevt höger bakhjul.
Det gick lite på tvärs och blev rätt svårkört, sade Richard Göransson, när han jublat färdigt över den sjundeplats i heatet som säkrade hans livs första SM-seger i STCC.
Inte trodde jag SM skulle avgöras så här.
För Robert Dahlgren fortsatte bekymren. Mekanikerna hade en halvtimme på sig för att fixa hans S60 och det räckte precis.
Man ödde inte tid på att försöka få in den i depåtältet utan spärrade av mitt i publikhavet och jobbade som illrar med att slita loss lösa och trasiga delar och skruva dit fräscha prylar.
Det räddade andraplatsen i serien för Dahlgren. Att årets suverän Göransson vann årets sista heat, det med dubbla poäng, var ingen överraskning. Han startade som sjua, slutade som etta.
Även i mc-klassen var det en krasch som avgjorde. Jimmy Lindström åkte kana på ändan istället för att åka på mc:n i början av finalen och så var Christer "Cralle" Lindholm mästare för tredje året i rad.
Vurpan i vätan var en tabbe och det gjorde inte Lindström gladare.
För "Cralle" var det sista mc-loppet i Super Sport i Sverige. Framtiden finns kanske på fyra hjul.
Jag har haft kontakt med Citroen, säger han.
Om det blir rallycross eller STCC återstår att se. Om det nu blir något alls, av bilsamtalen.