STCC-mekaniker får ligga i

Dan före dan.På Mantorp Park skruvades det in i det sista.Motorhelgens höjdpunkt blir det 40 bilar stora startfältet i huvudklassen, svenska STCC får tillökning av 20 danska bilar från DTC.

Jason Watt  från är regerande mästare i DTC, Danmarks motsvarighet till STCC, På Mantorp får han möta svenskarna.Foto:Emelie Asplund

Jason Watt från är regerande mästare i DTC, Danmarks motsvarighet till STCC, På Mantorp får han möta svenskarna.Foto:Emelie Asplund

Foto:

mantorp2003-05-17 07:00

Det stora startfältet har varit ett givet samtalsämne bland förarna den senaste tiden.

-- Bara kul med stora startfält, men det skulle ju inte vara så roligt om jag blev bortknuffad av en dansk bil, sa Linköpingsbon Mattias Andersson som rattar en BMW 320i.

Han vet hur det känns att bli undanskuffad. I första deltävlingen av de åtta som ska köras i STCC, i Falkenberg för 14 dar sedan, blev Andersson bortknuffad två gånger om. I första heatet av teamkamraten Rickard Göransson och i det andra av Fredrik Ekblom, Audi.

-- Det var ju inte så roligt, förstås. Men det är sånt som händer i den här sporten. Den här gången hoppas jag att det händer någon annan. Nej, man går ju inte omkring och hoppas att det ska hända någon något, men om det händer så. . . sa Mattias i går.

Svenskarna först

Först står de 20 svenska bilarna och 30 meter bakom dem startar de danska som kör sitt mästerskap för sig. Men bland DTC-förarna finns en svensk: Jens Edman i Peugeot-stallet.

-- De snabbaste i DTC tvingas alltså ställa upp efter de med sämsta kvaltid i STCC. Det kommer att innebära onödigt mycket strul med omkörningar som kan kosta viktiga mästerskaps-poäng, sa Jens.

Intressant start gör Jason Watt, 33-årig dansk i en Peugeot 307 Gti. Specialbyggd för att passa handikappade Jason som efter en motorcykelolycka 1999 är förlamad i underkroppen. Watt, med engelsk far och dansk mor, kör sin bil bara med händerna och är regerande mästare i DTC. Nu ser han fram mot att möta svenskarna

-- Fast det känns lite konstigt att vi tävlar i två olika mästerskap. Hoppas det blir ett skandinaviskt mästerskap nästa år.

För Mattias Andersson räknas Mantorp Park som hemmabana, men han tyckte sig inte ha någon fördel av det.

-- Nej, det betydde mer när man var ung och körde gokart.

Om Mattias Andersson har hemmabana, vad ska man då säga om Alex Engblom? Han till och med går i skolan på Mantorp Park. Han kör visserligen inte i STCC, men hoppas få chansen om några år. Nu rattar han en Volvo i S60 challenge.

-- Jag kommer från Tjörn på västkusten men går första året på motorsportgymnasiet på Mantorp Park. Förra året vann jag S40 challenge och får prova på i S60 nu.

I Falkenberg senast blev han elva i första heatet och åkte av i andra. På fredagens träning hade Alex och hans team problem med bilen.

-- Den bara dog hela tiden. Men det ska vi ordna till.

Över huvud taget var fredagen en sådan ordna-till-dag på Mantorp. Mekanikerna hade fullt upp. De skruvade och pillade. Fininställde och justerade. De lät motorerna varva, de hissade upp bilarna och lät hjulen snurra, de kollade och kollade igen. Om och om igen. Både före och efter testkörningen på banan.

Allt för att få allt att stämma till lördagens kval.

Även mc-teamen hade fullt upp. De testade och testade. I Veidec Trophy kör bland andra regerande mästaren Christer "Cralle" Lindholm, Linköpings MS. Han var femma i Falkenberg där klubbkompisen Jimmy Lindström var tvåa.

-- Jag väntar på lite nya grejer som ska ge bättre motoreffekt, vilket behövs uppför backen på Mantorp, sa Lindholm som är lite orolig för vädret. Regn är inte välkommet.

-- På dragracingstripen kan man snacka om Bambi på hal is då. Där gäller det att ha handväskan på styret, ta’t lugnt alltså, sa Lindholm som dock sällan eller aldrig brukar köra med handväska, precis.

Veidic Trophy kan kanske ge en liten fingervisning inför nästa helg då en SM-deltävling i road racing körs på Sviestad i Linköping.

Flera östgötar i Radical

Från Linköping kommer Anders Gabrielsson. Han kör inte mc utan sitter i en extremt snabb Radical-bil och tävlar i Sport Car Challenge. Bilen (en Suzuki på 1300 cc) gör 0--100 på 2,8 sekunder.

-- Anders har kört Radical ett år och vi håller på att bygga upp den här klassen. 15 bilar startar nu och antalet bilar i Sverige växer fort, säger Rebecka Gabrielsson i teamet.

I Radical kör även Hans Leidebring, Mjölby, och Håkan Karlsson, Linköping.

När de skruvat färdigt.

Torsdagens testkörning: STCC och DTC: 1) Tomas Engström, 2) Carl Rosenblad, 3) Janne Flash Nilsson, 4) Tommy Kristoffersson, 5) Fredrik Ekblom, 6) Jens Edman (DTC), 7) Nicklas Karlsson, 8) Mattias Andersson, 12) Jan Magnussen (DTC); 15 ) Jason Watt (DTC). Veidec Trophy: 1) Jimmy Lindström, 2) Mikael Nilsson, 3) Christer Lindholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!