-- Jag körde på säkerhet, sa LMS-föraren Christer "Cralle" Lindholm som slutade fyra i finalheatet men vann mc-mästerskapet.
-- Jag körde för mästerskapet men medger att det är totalt värdelöst att köra på säkerhet nere i fältet, sa Fredrik Ekblom som vann sin andra totalseger i STCC.
Ni förstår att det inte blev så dramatiskt.
Det har varit mycket ordkrig inför finalracen på Mantorp.
I mc-klassen hade Cralle Lindholm tappat sin SM-ledning till klubbkamraten Jimmy Lindström efter en protest i senaste racet på Knutstorp.
En protest för omkörning vid gulflagg..
-- Det har inte varit några bra veckor inför den här finalen och jag var väldigt nervös. Lyckligtvis gick min taktik hem, berättade han med ett brett leende och klädd i en ruskigt ful guldkostym.
Och för Fredrik Ekblom räckte det med att komma bland de nio främsta i finalheatet för att vinna STCC. Fredrik körde lugnt och säkert in som sjua.
Mest dramatik bjöd motorcykelåkarna på. Förutsättningarna var enkla: först i mål av Cralle och Lindström skulle bli mästare.
Jimmy Lindström drog i väg direkt på sin Suzuki och skaffade sig en till synes betryggande ledning.
-- Det tog några varv innan jag började plocka in på honom, men när jag väl fick fart på cykeln gick det fort. Jimmys försprång på ett par, tre sekunder minskade till 0,8 sekunder.
-- Taktiken var att stressa honom till ett misstag, sa Cralle.
Och misstaget kom i utgången från Pariserkurvan. Jimmy vurpade rejält, men kom undan smällen med ett brutet nyckelben och hjärnskakning.
När värsta konkurrenten var ute ur bilden drog Cralle av på gasen och åkte på säkerhet in som fyra över mållinjen.
Det var Cralles andra titel i Veidec Trophy och den roligaste:
-- Jag har vunnit så mycket att ett SM-guld knappast ger någon lyckokänsla personligen, men på en ny cykel (Kawasaki) och betydligt hårdare konkurrens än förra gången känns det här bättre. Och för alla runt omkring stallet är segern en riktig höjdare.
Ordkriget har rasat inför STCC-finalen också. Fredrik Ekblom och Jan "Flash" Nilsson har höjt tonläget ju närmare finalhelgen vi kommit.
Ett ordkrig som slutade i ett antiklimax.
-- Jag sprängde motorn på lördagen och vi tvingades stoppa i en kasserad motor som inte var mycket att tävla med. Jag var chanslös redan från start, sa en dyster Flash men sken upp en smula när han fortsatte:
-- Men Volvo vann konstruktörsmästerskapet. Det var starkt.
Fredrik Ekblom kom tvåa i sprinten i sin Audi och sjua i finaltävlingen och vann titeln överlägset.
-- Min första seger i STCC 1998 var speciell. Då hade jag kommit hem efter åtta års tävlande utomlands och en seger i STCC var ju ett bra sätt att visa upp sig på, men den här segern är lika mycket värd.
En seger som Fredrik värderar till flera miljoner kronor.
Trots en stabil ledning inför tävlingarna på Mantorp kände han sig inte som någon säker vinnare före tävlingarna.
-- Allt kan hända, som han sa.
Fredrik tänkte säkert tillbaka på år 2000 då han kom till finaltävlingarna som överlägsen ledare men förlorade titeln till norrmannen Tommy Rustad efter en punktering i finalheatet.
-- Det hör till ett av mina bittraste racingminnen.
Varken Flash eller Fredrik vann finalracet med sina dubbla poäng, segrade gjorde nämligen Nicklas Karlsson som för första gången under säsongen fick ordentlig fart på sin Alfa Romeo.
-- Det är så dags nu, det var så här det var tänkt att börja i våras, sa Nicklas med ett snett leende.
Tomas Engström i Honda slutade trea i mästerskapet och tre stod nästan skrivet på honom den här dagen. Han var trea i sprinten, trea i finalheatet och som sagt - trea sammanlagt.
n LMS-föraren Fredrik Watz gjorde en godkänd debut i Veidec Trophy med en 16:e plats.
n Tomas Fogdö kom på 13:e och 14:e i sina två heat i sin Radical sportscar.
n Lena Borgström från Ling-hem slutade ännu längre ner i fältet i samma klass.