Engström kom trea i söndagens första heat, men tvingades i det andra bryta redan i första kurvan. Motorn lade av och senare under kvällen upptäckte Hondateamet felet.
Det var vatten i bensinen.
-- Det var fruktansvärt stora mängder och kan absolut inte ha berott på kondens, säger Tomas Engström till Corren.
Sabotage?
-- Vi kan inte utesluta någonting, men jag vill inte tro att det ska vara så. Vi undersöker nu alla led för att möjligen ta reda på vad som kan ha hänt. Prover har tagits och skickats vidare för analys.
Kan det handla om ett missförstånd och den mänskliga faktorn?
-- Det är inte uteslutet.
I ett pressmeddelande säger Engström att han inte tror på sabotage, utan "snarare busstreck från någon som inte förstår vad det handlar om".
Hur förvarades bensin- faten?
-- I teamets tält, men självklart skulle de ha varit inlåsta i trailern. Vi har varken råkat ut eller hört talas om något sådant här tidigare, men klart är att vi nu måste vidta säkerhetsåtgärder för att se till att det aldrig upprepas.
Tomas Engström, 39, skickade i går sin motor till renovering och kan bara hoppas att den inte tagit skada. En ny kostar cirka 350 000 kronor.
-- Jäkligt tråkigt att något sådant här ska hända. Många förare hade bränt mycket krut och jag är nästan hundraprocentigt säker på att jag hade vunnit and-ra heatet, säger han.
Nästa STCC-tävling körs i Karlskoga 8--9 juni.