-- Det är något av en pojkdröm som går i uppfyllelse för mig, berättar Boije och anger två skäl till varför han efter många framgångsrika år inom truckracing, valt att komma betydligt närmare asfalten.
-- Dels älskar jag att tävla och dels tror jag att jag håller mitt namn vid liv på det här sättet. Men min Volvo NL-12 har inte hamnat på skroten. Jag ska köra på Mantorp redan nästa helg. Man har ju ett banrekord från 1997 att försvara, skrattar den alltid glade Motalabon.
Boije tävlar i den Skandinaviska Ferrari Challenge-serien där Mantorp var näst sista anhalten. Han delar bilen, en Ferrari 355 GTR, med Torbjörn von Braun som kört de tre första tävlingarna.
-- Vi ligger just nu på tredje plats och ska vi lyckas behålla den måste jag nog vara bland de fyra fem första här på Mantorp, sa Boije inför lördagens första race.
Inkörningen på fredagen gick bra, men kvalheatet på lördagsmorgonen lämnade en del övrigt att önska.
-- Jag hade inte cylindrarna med mig. Ena sidan gick kall och jag hade ingen chans på rakorna, sa Boije som fick nöja sig med plats 14 i startledet.
När de 18 Ferraribilarna dundrade iväg efter två tjuvstarter, tog göteborgaren Kari Mäkinen ledningen före storfavoriten Percy Bongerz från Tyskland. Den sistnämnde rattade en högerstyrd Le Mans F40 med betydligt bättre prestanda än övriga fältet.
-- På rakorna fanns ingen chans att hänga med Percy, men det visste jag innan. Så en andraplats får man vara nöjd med, sa Mäkinen som redan på tredje varvet fick se sig passerad av tysken. Trea blev Tony Ring från Karlskoga som toppar Challengeserien så här långt.
Boije Ovebrink hängde med bra och körde upp sig sex placeringar och slutade på en åttondeplats.
-- Klart godkänt! Jag har bara suttit i bilen två gånger hittills, men kände själv att jag fick in rytmen och nu kan det bara gå uppåt, sa Boije Ovebrink.
Hundratals värstingbilar av märket Ferrari och även en hel del Maserati, blänkte i solskenet på Mantorp Park. Och ett av huvudnumret var fyra Formel 1-bilar som de senaste åren skördat stora framgångar med förare som Michael Schumacher, Gerhard Berger och Eddie Irwine. De rattades av ett privatteam och så snabbt och så högt har det aldrig, bortsett från dragstertävlingar, gått och hörts på Mantorp Park.
Engelsmannen David Piper var det stora affischnamnet i inbjudningstävlingen för historiska Ferraris och Maseratis. Men han kunde tyvärr inte medverka. Bilarna ådrog sig i alla fall stort intresse hos publiken och fort gick de fortfarande.