Mattias testar för första segern

Många undrar om Mat-tias Andersson ska vinna ett lopp i STCC-mästerskapet. Själv funderar han mest på när. -- Det är dags nu, sa han optimistiskt.

Mattias Andersson är redo för ännu en STCC-säsong – och på jakt efter första segern. Bild: JAN CHRISTER PERSSON

Mattias Andersson är redo för ännu en STCC-säsong – och på jakt efter första segern. Bild: JAN CHRISTER PERSSON

Foto:

MANTORP2004-04-24 07:49

Det kändes nästan som ett omen att han sa det nästan samtidigt som regnet upphörde på Mantorp Park i går förmiddag. Molntäcket sprack upp - och efter några mer eller mindre misslyckade säsonger hoppas östgöten att något liknande ska hända med karriären.

I ny bil (Alfa Romeo 156 GTA), i eget team - men med samma förhoppningar som tidigare.

Att vinna.

-- Det finns säkert åtta--nio förare som kommer att slåss om segrarna och jag är en av dem. Drömmen är att göra det så fort som möjligt. Vinner jag ett lopp, kan jag vinna två.

-- Förra året var en stor besvikelse och jag trivdes aldrig riktigt. Men jag är inte den som ger upp i första taget och det var länge sedan jag kände mig så laddad att visa vad jag kan, sa Mattias Andersson.

Testkörning

Med en vecka till premiären i den svenska racingens tung- viktsklass stack vi ut till Mantorp för att hälsa på under tränings- och testkörningen. Där var det full fart med alla STCC-team på plats.

På ingång var dessutom ex-formel 1-föraren Mika Salo, som är ett aktuellt namn för Audistallet. Finländaren uteblev dock utan förklaring.

Går allt som planerat kommer han emellertid att köra ett antal lopp under säsongen.

Annars är många av det de gamla vanliga namnen som tippas i toppen: Fredrik Ekblom, fjolårsvinnaren, Janne "Flash" Nilsson, Rickard Göransson . . .

För Mattias Andersson har det under tre år i STCC blivit en sjunde, en nionde och en trettonde plats i sammandraget. Det är inget vidare facit för en förare med betydligt högre ambitioner.

Tre miljoner

I ett eget team - med Börje Wessman från Uppsala som tekniskt ansvarig - hoppas han på det stora lyftet. Från BMW till Alfa, från bakhjulsdrivet till framhjulsdrivet.

Det kan ta ett tag att vänja sig.

Mattias säger:

-- Vi har väl kört 70--75 mil med bilen så här långt och jag kommer mer och mer in i det. På tidigare officiella testerna har vi varit femma och sjua.

Hur är det att vara "sin egen"?

-- Det finns både för- och nackdelar. Jag kan styra ekonomin som jag vill och lägga pengarna där de verkligen behövs.

Hur mycket omsätter ni?

-- Runt tre miljoner. Det är lågbudget i sammanhanget, men på banan räknar jag med att vi ska ha samma möjligheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!