Kenny Bräck tillbaka på jobbet

Mantorp2004-09-17 14:28

Det var arla morgon i depån till Mantorp Park och racerföraren Kenny Bräck vred om startnyckeln till tävlings-Porschen.

395 hästkrafter vaknade till liv. Precis som Kennys tävlingsgnista.

Sex varv senare var han träningssnabbast.

Ja, jo...men de andra körde nog inte på nya däck. Det gjorde jag, försökte Kenny Bräck dämpa dem som tyckte att "Det här var ju fantastiskt".

Må så vara. Men det enorma var inte en tiondels sekund hit eller dit på varvtiderna för värmlänningen.

Det enorma var att Kenny Bräck var där, tillbaks på jobbet igen, bara elva månader efter USA-kraschen som nästan kostade honom livet.

Vid nyår satt jag fortfarande i rullstol och kunde inte själv ta mig ur sängen, påminner Bräck.

I det läget var en racerhelg på Mantorp Park hemma i Sverige oändligt avlägsen.

För Kenny Bräck handlade det mer om att komma försöka tillbaka till livet än att sätta sig bakom ratten igen.

Men drömmen fanns där.

I juni gjorde jag en test med IRL-bil på banan i Richmond, berättar Bräck för TT i en paus mellan träningspassen på Mantorp Park. Där körde jag 160 varv och var en tiondels sekund från varvrekordet, säger Bräck.

Men då fick han ge sig.

Kroppen orkade inte mer.

De andra frågorna Bräck ville ha svar på, om det fortfarande var roligt att köra, om det kändes som det brukade bakom ratten - där blev beskeden positiva. Men fysiskt var han inte i kapp. Det är han inte nu i Mantorp Park heller, tre månader senare.

Men det är skillnad på en svensk bana i september och Richmond i 35 graders värme.

Där är det två varv i minuten i ett par timmar. I ruskigt tempo.

På Mantorp är det ett kort lopp i en Porsche som kanske når 250 km/tim på rakan. Jämfört med ett IRL är det trots allt ganska idylliskt.

Jag är här för att det är kul, säger Bräck. Han kör en VIP-bil i Carrera Cup. Konkurrenterna har exakt likadan bil som han, men de har en hel säsong bakom sig som erfarenhet.

Riktigt om och när Kenny Bräck är tillbaka i en IRL-bil på allvar igen vet han inte.

Det beror på kroppen, säger han.

Mentalt finns inga spår av kraschen, tycker han.

Jag minns inget.

Kör man som Kenny Bräck ovalbanor i USA vet man att risken är stor för att bilen kan smälla in i betongvallen i 350 km/tim. Det är en farlig variant av motorsporten och nästa olycka kan bli den sista.

Mantorp Park en dag i september, är betydligt lugnare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!