Normalt kör Rydell i Seats fabriksstall i ETCC-serien och tampas med de allra bästa i Europa.
Nu kommer han till Mantorp för sin enda start i årets svenska standardvagnsmästerskap, STCC, Swedish Touring Car Championchip.
-- Det var en deal med Seat att jag skulle köra en tävling på svenska touren och den här passar mig väldigt bra tidsmässigt. Skönt också att köra i Sverige för en gång skull. Jag behövde inte flyga hit för att tävla, säger Rydell som till vardags bor i Vaxholm utanför Stockholm.
Till Mantorp Park kommer han inte med den bil han tävlar med i ETCC. I stället för en Seat Toledo Cupra kör han Seats testbil, en bil som tävlingskördes i fjol. Riktigt nöjda med den bilen var inte Rydell och hans spanska team i går på Mantorp Park.
-- Njae, vi har haft lite problem med inställningarna och med däcken.
I ETCC kör man på Michelindäck, men i STCC använder man sig av Dunlop. Den skillnaden kan bli avgörande.
Kan, för även om Rydells bli inte fungerade hundraprocentigt tillfredsställande så körde han ändå snabbast av alla på testkörningen i går.
Ändå ville svensken hålla ner förväntningarna.
-- Det är klart att vi vill vara med i täten och slåss, men det är svårare än man tror att komma hem och köra ett annat mästerskap.
Och det är många som vill försöka besegra Rydell.
Rickard Göransson leder STCC-serien efter tre körda deltävlingar och har lovat att ge Rydell en ordentlig match om segern. I övrigt så tror samtliga andra förare att Rydell kommer att stå på prispallen när loppet är över.
Själv är Rickard Rydell inte lika säker.
-- Toppen på STCC är jättebra, men bredden saknas. I ETCC kan det vara upp till 16 bilar inom samma sekund.
Riktigt så hårt lär det inte bli på Mantorp Park på söndag. En som gärna vill vara med i toppen och slåss är östgöten Mattias Andersson, Linköping. I år i eget team och i en Alfa Romeo. Efter de tre körda deltävlingarna ligger han sexa.
-- En godkänd placering med tanke på att vi har ett nytt team. Bilen är kapabel och vi har en realistisk chans att vara med där framme. Men vi är inte riktigt nöjda med farten.
Fast det beror ganska mycket på vilken startposition han får. Kvalkörningen blir därför viktig. Testkörningen fungerade mycket bra i går och han hade tredje bästa tid efter Rydell och Robert Dahlgren.
-- Bilen har studsat i kurvorna tidigare så vi har bytt stötdämpare bland annat. Kvalar jag in som sexa är jag nöjd.
Han har varit med länge Mattias. Men det var länge sedan han vann.
-- I Sverige är det över tio år sen. 1993. Fram till -93 vann jag kontinuerligt, men sen har jag haft svårt att vinna hemma. Utomlands har jag vunnit. I Tyskland både 2000 och 2003. I STCC har jag kommit tvåa två gånger och trea fem gånger. Målet är förstås att vinna ett lopp.
Vad betyder det att ha ett eget team?
-- Att det är jag som drar in alla pengar och jag som förstör dem, säger Mattias med ett skratt.
Sex man ingår i teamet, varav en, Börje Westman, Uppsala, är heltidsanställd.
Vad säger du om Rickard Rydell?
-- Han är snabb. Och det ska bli kul att få köra mot honom. Han är ju med i toppen av ETCC så det blir en värdemätare för oss andra.
Rickard Rydell trivs på Mantorp, säger han.
-- En kul bana att köra på. Här finns allt möjligt.
Ja, och en storfavorit i STCC, Rickard Rydell.