På meritlistan finns fem EM-guld i klassen Top Methanol Funny Car och fjolårets andraplats bland de absoluta värstingarna i Top Fuel.
Två gånger tidigare hade Mikael Kågered vunnit en EM-deltävling inom inte bara dragracingens - utan världens snabbaste motorgren.
Men gårdagens seger på hemmabanan Mantorp Park slår allting. Inte bara för att det är den tävlingen han vill vinna helst av samtliga - med 850 egna inbjudna gäster i form av sponsorer, släkt och vänner.
Utan också med tanke på alla problem Kågered haft med sin nya Bahco Top Fuel dragster den här säsongen.
-- Jag sov inte gott inför finaldagen kan jag lova, berättar Mikael med ett skratt.
Teamet hade nämligen fortsatta bekymmer att få i hop bilen på ett tillräckligt konkurrenskraftigt sätt.
Med 5,18 sekunder på de 402 metrarna hade Linköpingsföraren åttonde och sämsta kvaltid under fredagen och lördagen.
Något som innebar att han tvingades möta engelskmannen Andy Carter - som toppade EM-serien efter två deltävlingar - redan i kvartsfinalen.
-- Jag var ärligt talat ganska skraj att det inte skulle räcka till. När kvalåttan möter ettan brukar det oftast bli stryk och bilen gick ju inte heller som jag ville.
Tidigt uppe i ottan jobbade mekanikerna och Kågered febrilt för att hitta rätt i alla inställningar.
Resultatet kunde knappast ha blivit mycket bättre.
-- Grabbarna fick till bilen klockrent. Det var helt sanslöst att köra den. Som vi har slitit för det här, ler Mikael.
Solklare favoriten Carter, som körde på 4,76 sekunder i kvalet, mötte sin överman.
När det gällde som mest passerade östgöten mållinjen på 4,84 sekunder - den tredje snabbaste tiden i Europa i historien.
Det blev början till hans första seger i Top Fuel på sin hemmabana någonsin.
Av bara farten åkte Lex Joon, England, på däng i semifinalen.
När klockan närmade sig sju, efter ett regnavbrott på två och en halv timma, var det dags för finalen mot svenske Jöran Persåker.
Röken vällde ur, marken skakade och ljudet höll på att ta kål på öronen - trots väl instoppade proppar.
Det är svårt att fatta vilka monstermaskiner, med 6 000 hästkrafter, det verkligen handlar om. 0 till 100 km/h på 0,8 sekunder är verkligen inget att leka med.
Stadion kokade.
Kågered skaffade sig en perfekt start och till många åskådares glädje drog han i från Persåker och tog hem hela tävlingen efter tiden 4,97 sekunder. Marginalen blev en tiondel.
-- Det är svårt att beskriva vilken otroligt skönt känsla jag fick när jag insåg att jag vann. Jag är även jäkligt glad över att jag körde alla tre repor på finaldagen under fem sekunder.
Trots segern är Mikael kvar på fjärde plats totalt, med tre deltävlingar kvar att köra.
-- Nu när vi fått ordning på bilen är det bara seger som gäller i mästerskapet. Och jag tror chanserna är goda att ta guld.