Kågered tror på bättre drag

För två år sedan hade han en skruv lös och i fjol var det kompressorremmen som spökade.Den här gången lovar Mikael Kågered bättre drag - trots problem med nya bilen.-- Om vi hittat felet blir det vinst i helgen, hälsar hemmaföraren.

Efter två EM-deltävlingar är Mikael Kågered på fjärde plats i kungaklassen Top Fuel med sitt nya vrålåk. Något Linköpingsföraren är besviken över. Nu har teamet bytt krånglande lameller i kopplingen och kör för seger. Bild: PETER JIGERSTRÖM

Efter två EM-deltävlingar är Mikael Kågered på fjärde plats i kungaklassen Top Fuel med sitt nya vrålåk. Något Linköpingsföraren är besviken över. Nu har teamet bytt krånglande lameller i kopplingen och kör för seger. Bild: PETER JIGERSTRÖM

Foto:

MANTORP2004-07-29 08:15

Inför säsongen skaffade sig 43-åringen från Värna, utanför Linköping, ett nytt vrålåk i sin Bahco Top Fuel Dragster.

Andraplatsen i Top Fuel från förra året skulle förvandlas till första EM-guldet i värstingklassen.

Det skulle i så fall innebära hans sjätte EM-titel tillsammans med de fem i Top Methanol Funny Car.

Men hittills har inte dyrgripen med 6 000 hästkrafter givit valuta för de investerade kulorna i flermiljonklassen.

Slut med bekymmer?

Chassibyggaren Mats Erikssons skapelse har inte gått så bra som väntat.

-- Men det beror inte på Mats, utan att vi fått felaktigt levererade lameller till kopplingen. De har varit alldeles för mjuka, vilket bidragit till att bilen slirat för mycket, berättar Kågered.

Felet upptäcktes i samband med förra EM-deltävlingen i Finland, då han åkte ut redan i kvartsfinalen och förpassades till fjärde plats sammanlagt.

-- Det krävs mängder av timmars arbete för att upptäcka och reda ut sådana här fel. Nu har teamet skaffat nya lameller och jag hoppas verkligen att det var det problemet berodde på.

Svaret kommer under morgondagen, då Kågered och de andra inleder kvalet till helgens tävling på Mantorp Park.

-- Det skulle vara jäkligt tungt om vi fick en massa strul i år också. 2002 orsakade en lös skruv oljeläckage och 2003 gick kompressorremmen av. Här hemma vill man ju vinna helst av allt.

Något Mikael inte har lyckats med i den tyngsta klassen av alla så här långt. Det här är hans tredje år med världens snabbaste bil.

-- Tyvärr har jag tvingats byta bil efter varje säsong på grund av krascher. Något som inte är positivt eftersom det brukar ta ett år innan man kört in sig ordentligt.

Häftigare design

Vilka är de största skillnaderna mot fjolårets dragster?

-- Rent prestandamässigt är de närmast identiska, men utseendemässigt är den här mycket läckrare. Bilen är svenskbyggd med mer finlir än den amerikanska. Fast det spelar ju ingen roll hur snygg den är om resultaten inte kommer.

Vad talar för att de gör det?

-- Vi har jobbat stenhårt den senaste tiden och ändrat både i bland annat tändningen och kompressioner. Och så har vi som sagt bytt ut lamellerna i kopplingen.

Vem blir din tuffaste motståndare i helgen?

-- Engelskmännen Andy Carter och Smax Smith, samt svenske Tommy Möller.

Fredagen och lördagens kval avgör kvartsfinalens startfält.

På söndag eftermiddag ska Mikael Kågered stå som vinnare.

Vid den här upplagan ska han inte ha en skruv lös.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!