-- Det här är en jättechans, säger Edward när Corren träffar honom dagen innan STCC-debuten på Mantorp Park.
23-åringen från Örebro är den populära motorseriens nya affischnamn. Det innebär en annorlunda vardag med fotoblixtar och surrande tv-kameror i hans närhet.
-- Tänk, förr om åren har man nästan behövt be om att få bli fotograferad. Nu ringde tv i veckan och ville ha en intervju.
Pratglade Edward skrattar, och fortsätter:
-- Jag hade det bra även i JTCC och Formel Ford, men här är allt så mycket proffsigare. Jag kan inrikta mig helt på att köra bilen och det känns skönt.
Edwards karriärkurva har pekat spikrakt uppåt och det verkliga genombrottet fick han mycket tack vare en annons i Teknikens Värld.
-- De hade en tävling där de erbjöd en fri sits i en JTCC-bil under en hel säsong. Jag och 450 andra svarade och några fick sedan komma och testköra. Jag hade flyt och de valde mig. På den vägen är det.
Under den första juniorsäsongen slutade han femma. Den andra, år 2000, var han banans kung och vann. Succéåren i JTCC ledde sedan till en fjolårssäsong i Formel Ford. Det gick bra där också. En andraplats totalt och flera delsegrar, bland annat två på Mantorp.
-- Direkt efter sista loppet på Mantorp ringde Volvo och frågade om jag ville komma och testköra i deras STCC-bil. Egentligen var det Ted Björk som skulle fått testa, men han tvingades lämna återbud och då fick jag chansen.
Det vore fel att påstå att han inte tog den. I konkurrens av bland andra Mattias Andersson och Pontus Mörth blev 23-åringen från Örebro Volvos val.
-- Jag fick erbjudandet i december och sedan dess har jag gått och längtat efter den här helgen, säger Edward och tittar ut mot sin favoritbana.
-- Det är något speciellt med atmosfären här ute på Mantorp. Anläggningen är fräsch, till skillnad från flera andra i Sverige, och det är skön rytm i själva banan. Ibland går det fort, ibland går det långsamt.
De flesta experter räknar med att årets STCC-mästerskap kommer att bli en uppgörelse mellan Edwards team, Volvo, och fjol-årssegraren Roberto Colciagos Audi.
-- Men jag vill också varna för Vauxhall. De har nyaste bilarna och har fått ett år i serien.
Din egen målsättning?
-- Att vara topp tre. En förutsättning för att jag ska hålla på med det här är att jag har material som jag kan vinna med. Annars kan jag lika gärna börja plugga eller göra något annat.
Att "rookien" Sandström är ett namn för toppen visade han vid det senaste testet, just på Mantorp Park. Då hade han den näst snabbast tiden, bara några futtiga hundradelar från den flygande italienaren Colciago.
-- Den tiden satt fint. När man är ny i ett sådant här stort team gäller att snabbt få ett fäste i teamet, att visa att man kan.
Edward föddes i princip med motoroljan i blodet. Pappa Göran var själv en framstående racerförare och den som lockade lintotten till gokartbanan första gången.
Det var också pappa Göran som tog med sig elvaårige Edward till Monaco Grand Prix. Ett oförglömligt minne för en fartfrälst yngling.
-- Jag fick Alessandro Nanninis hjälmvisir. Det var en höjdare, säger Edward.
Mer pappa Göran. Det är tack vare honom som Edward tävlar för SMK Motala -- trots att han själv alltid bott i Örebro.
-- Pappa tävlade för klubben och SMK Motala har alltid stöttat mig på ett jättebra sätt. Och sedan så bor nästan hela min släkt i Motala så jag har varit i stan väldigt mycke.
En nyhet i årets STCC-serie är att samtliga tävlingar körs i två race som är olika långa. Först ett sprintrace på 15 minuter och sedan ett featurerace på 25 minuter med obligatoriskt depåstopp med byte av två hjul.
-- Depåstoppen kommer nog att gynna oss i Volvo. Våra bilar är speciellt anpassade för detta, säger Edward som hoppas på snabba framgångar i sin debut bland de "stora pojkarna".
-- Här på Mantorp ska vi bara klå de andra. Det gäller att direkt visa vem som bestämmer.
Edward Sandström -- en blyg nykomling? Skulle inte tro det.