Håkan har segerchans i spektakulär klass

Med 28 ekipage har Pro Modified det hittills största startfältet utanför USA.-- Att klassen innehåller allt från veteranbilar från 1930-talet till dagens moderna är väldigt spektakulärt, säger mästaren Håkan Nilsson.

Håkan Nilsson, Eslöv, med sin Camaro från 1968. Med den ska han ta hem Pro Modified för femte gången. Bild: PETER JIGERSTRÖM

Håkan Nilsson, Eslöv, med sin Camaro från 1968. Med den ska han ta hem Pro Modified för femte gången. Bild: PETER JIGERSTRÖM

Foto:

MANTORP2004-07-29 08:18

Själv rattar Eslövsbon en Camaro från 1968, som utvecklar 2 000 hästkrafter. Med denna är han innehavare av Europarekordet på 356 km/h.

-- Det häftiga är att det är den snabbaste klassen för bilar med dörrar. Jag vill gärna köra något som liknar en vanlig bil, berättar Håkan Nilsson.

Han har vunnit serien fyra gånger och är ute efter femte titeln.

-- Det blir tajtare för varje år, men det är bara roligt att intresset ökar och konkurrensen hårdnar.

Skåningen har tävlat i Pro Modified ända sedan premiären 1996.

Då medverkade endast fem ekipage.

På Mantorp Park är antalet uppe i 28 stycken - vilket är nytt rekord utanför USA.

Otrolig framfart

De senaste åren har det fullständigt exploderat.

Vad beror det på?

-- Att det är en väldig variation av karosstyper, det finns bilmodeller som faller alla i smaken. Många tycker att det är roligt att klassen innehåller allt från veteranbilar från 30-talet till den senaste utgåvan från 2004, förklarar Nilsson.

Eftersom Pro Modified fortfarande är relativt ung har den inte EM-status. Detta innebär att serien inte räknas som något officiellt europamästerskap.

Men till nästa år kan det bli ändring med tanke på de senaste årens enorma lyft.

Vad skulle det betyda för dig?

-- Egentligen ingenting, vi kör inte fortare för dens skull. Och intresset är redan stort - både från publik som media. Jag känner mig som en lika stor vinnare även om det är inofficiellt.

Till skillnad från exempelvis proffset Mikael Kågered arbetar Håkan Nilsson heltid vid sidan av motorsporten - trots att teamet har flera sponsorer.

-- Det här är bara en hobby för mig och mina fyra mekaniker. Men en otroligt kul sådan, ler han.

Tusendels sekund

n Junior dragster är den största klassen av alla med 48 ekipage, däribland Linda och Peter Johansson.

-- Vi kör bara halva sträckan, men någon gång ska vi vara med bland de stora, deklarerar syskonen från Mantorp.

n Förra året debuterade Norrköpings Jimmy Ålund i Pro Stock - nu toppar han EM och tänker gasa rejält för att utöka avståndet.

-- Vi har extremt täta race, ofta skiljer bara någon tusendels sekund. Jag blev tvåa i fjol och därför är det bara seger som räknas, säger han.

n Kågereds Top Methanol Funny Car har chans att ta en sjätte titel för Linköpingsteamet - utan Kågered bakom ratten.

Niklas Andersson, femfaldig mästare i Pro Stock, är tvåa hittills.

n Arrangörerna hoppas på runt 25 000 åskådare i helgen.

Det kan bli möjligt - förutsatt att tävlingen inte regnar bort som allt annat den här sommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!