Det är dock inte så märkligt som det låter.
Under det obligatoriska depåstoppet mätte kontrollanterna upp 74 km/h mot de tillåtna 60 för "Flash", vilket innebar att han tvingades in i depån en extra gång.
Därmed försvann segerchanserna i loppet -- och i mästerskapet.
-- Depåstoppet tog lite längre tid än vanligt, men jag tittade på displayen i bilen som visade att jag inte åkte fortare än 60. Men jag måste ha tittat upp precis före linjen och kanske gasat på lite, lite för tidigt, säger han.
Vid det tillfället ledde "Flash" finalen på Mantorp och hade konkurrenterna om totalsegern (Roberto Colciago i en Audi och Thomas Engström i sin Honda) klart bakom sig.
Fadäsen i depån gjorde att han tappade till fjärde plats, och då Colciago kom trea gick titeln till italienaren för andra året i rad.
Colciagos prestation kom lite i skymundan av Janne Nilssons otur/misstag.
-- Jan har aldrig gjort det här tidigare. Det kan vara en felaktig mätning. Vi ska kolla på våra egna kurvor och se vad vi kommer fram till, men det spelar ingen roll. Vad ska man göra? Man kan knappast köra om loppet, säger Alexander Murdzevski, Volvos motorsportchef.
Janne Nilsson gjorde annars ett perfekt lopp.
Han körde väldigt tätt inpå Colciago i starten och lyckades passera Audiföraren.
-- Jag stoppade in nosen och gav honom en liten knuff. Men han snurrade 20 meter bakom mig, så det kan inte ha varit mitt fel, säger "Flash".
Colciago är inte lika övertygad:
-- Jag blev påkörd på vänster baksida och snurrade. Då trodde jag att jag hade en väldigt liten chans att klara det.
Men italienaren körde upp sig från nionde plats och tog sig in på prispallen och säkrade därmed sitt andra raka SM-guld.
Om domarnas beslut att bestraffa Nilsson svarade han med en axelryckning och kommentaren:
-- 60 is for everybody.
Edward Sandström, Volvo, vann nu loppet med Nicklas Karlsson, Vauxhall, som tvåa.
I sammanställningen gör det att Roberto Colciago är mästare på sina 174 poäng -- tolv före tvåan Janne "Flash" Nilsson och ytterligare 16 före trean Nicklas Karlsson.
Andraplatsen lär inte firas i Karlstad.
-- Jag känner ingenting just nu. Jag gjorde allt jag kunde för att vinna loppet, men det gick inte. Men det är klart man börjar undra varför de (arrangören) alltid är på oss, säger "Flash" Nilsson.
-- Det finns massor med bevis från tidigare lopp där folk har kört för fort ut ur depån och de har struntat i det, men när jag nu gör det en gång så är de på mig direkt. Det är möjligt att jag åkte för fort i depå. Men jag förlorade inte titeln på att jag körde för fort, jag förlorade på att jag inte tog nog med poäng. Så enkelt är det.
Linköpingskillen Mattias Andersson har haft en tung säsong som Opelförare och avslutningen på Mantorp var inget undantag. Mattias blev sjua i det första racet och åtta i det andra.
Comebackande Michael Johansson, också han från Linköping, tvingades i sin tur bryta i GT-serien.