Ni har säkert också sett något av de femtielva byggprogrammen på teve där massor ska göras och tänkt tanken att ”hur sjutton ska de hinna få klart med allt?”. Det är lite samma känsla när du en dryg vecka före hemmapremiären vandrar runt i Saab arena och ser hur det byggs om, byggs till och läggs ny reklam på isen.

– Lugn. Det kommer att bli klart. Jag lovar. Det är långt kvar till tisdag.

Säger Michael Sturehed, marknads- och kommunikationschef på LHC-kontoret, och visar den nya puben och baren, pekar bort mot klubbshopen som görs större innan vi tar trapporna upp och tar en titt på det som när det är på plats kommer att upplevas som den allra största förändringen.

Artikelbild

| Isarbete pågår i Saab arena.

En så kallad 360 graders powerring med ledpaneler som går runt hela arenan.

– Vi hoppas och tror att det ska göra att arenan upplevs annorlunda. Mer kompakt, mer rund. Det ska inte bara vara ett reklamjippo utan göra det ännu häftigare att gå på hockey, säger Sturehed.

Förändringar i övrigt?

– Med besökaren i fokus har vi gjort ganska mycket. Mer kvalitetsintervjuer som görs i förväg. Korta snack med spelare så fort de går av isen efter varje period. Vi vill göra det intressantare och mer fartfyllt. Förhoppningsvis ska publiken känna pulsen på annat sätt. När det är nedsläpp ska alla vara redo.

Artikelbild

| NHL-inspirerande ”Teddy bear toss” inför fullsatta läktare var en succé förra säsongen. Nu görs ett nytt försök på samma tema, mot Frölunda 23 november.

Introt?

– Görs också om. Nu bygger det mycket mer på att vi är stadens lag. Människorna kring LHC är LHC. Vi vill slå an en känsla av stolthet och att det verkligen är LHC:s hemmaborg. Inte en plats där man spelar SHL-hockey.

Linköpings kommun äger Saab arena, men nu har klubben valt att på egen hand stå för de investeringar som gjorts. Om allt går i lås med tekniken ska det också bli ljud på vägen från stan ut till arenan inför matcherna.

– Totalt handlar det om investeringar på flera miljoner, säger Michael Sturehed.

Det är ingen hemlighet att man gärna skulle vilja flytta motståndarfansen till andra sidan av arenan. Dels av säkerhetsskäl, dels för att få en bättre ljudkuliss. Men med tanke på evenemangsarenan och att inga sittplatser kan tas bort är det inte aktuellt.

Förra säsongen slutade publiksnittet på 6 095 åskådare per match.

Med fler matcher mot rätt lag på rätt dagar är nu siktet inställt på att hamna någonstans kring 6 500.

– I fjol hade vi runt 2 600 säsongskortsinnehavare. Nu har vi just passerat 3 000, säger Sturehed.

Premiären mot Brynäs på tisdag?

– Målet är att nå över 7 000.

Och en gång för alla: hur räknas publiksiffrorna?

– Sålda biljetter. De som är inne i arenan plus säsongskortsinnehavarna.

Marknadschefen tror att LHC befinner sig någonstans i mitten i SHL-hockeyn när det gäller marknadsintäkter.

– Med tanke på att staden är så stor borde vi ligga högre upp. På samma sätt borde vi kunna ha 7 000–8 000 medlemmar och det är vi inte i närheten av.

Det fanns en tid när LHC var den kaxiga uppstickaren i svensk hockey och det pratades mycket om ”stora, stolta Linköping”.

Så är det inte riktigt längre.

Michael Sturehed säger:

– Vi behöver bli mer av folkets lag igen och komma bort från de höga hästarna. Alla måste känna att det är på riktigt och inte bara att det är något som vi säger. Mer folkligt, mer nära. Det ska inte bara vara kostymgänget som sitter där och käkar middag.

Musiken är det också många som pratar om.

– Vi har gjort diverse tester även där och vi kan inte ha den sista listan av housemusik, för den publiken är inte där. Det kan vara okej med dansband och mer gamla låtar. Titta på Karlstad. Så där ska vi få till ett bredare utbud.