Så ska LHC öka publiken

Linköpings HC tar nya grepp för att vända den negativa publiktrenden. "Jag tror inte att någon annan klubb testat det tidigare", säger klubbdirektören Anders Mäki.

Foto: Peter Jigerström

LHC2015-05-20 14:07

I snitt 5 850 åskådare på hemmamatcherna i SHL-hockeyn under den gångna vintern var den klart sämsta noteringen under LHC:s år i Saab arena och Cloetta center. Trots sportsligt bättre resultat var det en minskning på nästan tusen åskådare per match – och för första gången låg LHC under det totala SHL-snittet (6 024).

För att hitta en lösning satsas till hösten på en ny typ av säsongskort, där det kan köpas en pott på 20 eller 30 biljetter som kan utnyttjas vid valfritt tillfälle. Vill du använda fem biljetter till en match och sedan vänta en månad innan du går på nästa är det fritt fram. Nackdelen blir att du inte är garanterad att få sitta på samma plats varje gång.

– Vad jag vet är det ingen annan klubb som testat det tidigare. Vi vill öka flexibiliteten och anpassa oss till kundens behov, säger Mäki.

Klubbdirektören bekräftar att ”ekonomin är tuff”, men framhåller att läget är under kontroll. Däremot vill han inte garantera ett plusresultat på årsmötet i nästa månad.

– Det går inte att säga. Med en omsättning på 160 miljoner kan någon procent hit och dit få stor effekt.

I slutspelet var LHC tvåa i publikligan med 7 417 i snitt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!