LFC kan sälja ut arenanamnet

Arenanamnet på Linköping arena kan säljas ut. ”Det finns en diskussion om det”, säger Paul Lindvall.

Foto: Jens Bollius

Fotboll2018-10-10 10:38

Som vi kunde avslöja under tisdagen är avgående moderata kommunalrådet föreslagen att ta över som ordförande i Linköpings FC när Christer Mård efter lång och trogen tjänst tackar för sig på ett extra årsmöte om en knapp månad.

Allt talar för att det blir så.

En av tankarna för att ge allsvenska toppklubben bättre ekonomi: att sälja arenanamnet.

Paul Lindvall bekräftar för Sporten att det kan bli aktuellt.

Han säger:

– Det finns med att få en diskussion om arenanamnet. Eftersom jag snart lämnar politiken har jag stämt av med Niklas Borg (M) och Kristina Edlund (S) och de är öppna för en sådan diskussion. Där är vi nu.

Enligt uppgift är det Linköpings FC som största hyresgäst och som högst i seriesystemet som i ett sådant läge säljer in namnet. Sedan finns en klar fördelningsmodell där eventuella pengar i första hand hamnar hos LFC, men där exempelvis även Linköping City får en del.

– Kommunen måste godkänna, men det är vår affär, säger Christer Mård.

Paul Lindvall igen:

– Vi kommer att ha en del aktiviteter och kontakter kring det där. Det måste vara en sponsor och ett varumärke som känns tryggt. Sedan är det ett bra marknadsföringsvärde, så man måste också vara beredd att betala en slant för det.

Det är ingen hemlighet att LFC – liksom de flesta andra klubbar – slåss med en tuff ekonomisk tillvaro och målet för verksamhetsåret är att göra ett nollresultat.

– Läget just nu är ungefär som vanligt. Vi har inga skulder, men det är lite värre eftersom vi har kostnader som vi inte borde ha. Å andra sidan har vi ingen klubbdirektör, men det jämnar inte ut sig riktigt, säger Christer Mård.

Man kan inte säga att ni är illa ute?

– Nej.

En paradox i sammanhanget är att läget för dagen skulle förbättras om laget blir utslaget ur Champions league av Paris Saint-Germain.

– Ja, då får vi en viss ersättning av Uefa. Går vi vidare skjuts den bonusen framåt.

Samtidigt har klubben startat rekryteringen av en ny klubbdirektör. En kravprofil har gjorts, men Paul Lindvall vill inte säga om det i första hand söks någon med kompetens mot marknadssidan eller mot sportsidan.

– Allra bäst är förstås om personen behärskar allt. Men mycket hänger på vilka som söker och vem det blir, säger han.

När räknar ni med att ha en klubbdirektör på plats?

– Så tidigt som möjligt nästa år. Gärna redan första januari.

Lindvall är optimistisk och tror på ett starkt 2019.

– Vi har ett bra lag redan nu som ska bli bättre, vi har en bra tränare, håller på att rekrytera en ny klubbdirektör, flyttar in i nya lokaler och märker ett ökat intresse från sponsorer, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!