Mekanikern lockar entusiaster från hela Sverige: "Unik"

Hur ofta tänker du på dina cykelhjul? Den genomsnittlige Linköpingsbon skulle nog säga "typ aldrig". Federico Conte ser på det lite annorlunda.

57-årige Federicos företag heter Tensegrity. Ordet är en sammanslagning av det engelska "Tension" och "Integrity", och står för att maximiera effektiviteten under konstant spänning.

57-årige Federicos företag heter Tensegrity. Ordet är en sammanslagning av det engelska "Tension" och "Integrity", och står för att maximiera effektiviteten under konstant spänning.

Foto: Erik Winell

Landsvägscykling2023-01-31 05:00

– Vi är nog bara tre i Sverige som arbetar med att göra handgjorda hjul, säger Federico, 57.

Det är en bitande kall januaridag när Sporten cyklar (!) till Federicos garage och dennes hjulföretag Tensegrity. Inne i verkstaden, bredvid espressomaskinen är det en helt annan temperatur.

– Jag gör nog ungefär 200 hjul om året. Den stora fördelen mot industriella hjul är att vi kan anpassa hjulen just efter cyklistens körstil och fysik. Det gör också att de håller längre och skulle det gå sönder så erbjuder jag snabb service här i Valla.

I ett cykelhjul finns tre nyckelkomponenter. Fälgen, ekrarna och så "hjärtat" i hjulet: navet. Att sätta ihop dem är en vetenskap.

– En kompis till mig nere i Slovenien, som också arbetar med cykelhjul, har skapat världens mest avancerade app för att måtta cykelhjul. Man sätter in alla parametrar där och sen kan jag bygga hjulet efter det, säger Federico samtidigt som han visar upp maskinen för att passa ekrarna.

– Den här är lite speciell. Den gör att jag kan göra ekrarna hur jag vill och det görs inte jättemånga sådana i hela världen. Den kostade nog upp emot 40 000 kronor att köpa in.

Hur lång tid tar det att göra ett hjul?

– När jag började 2010 så tog det kanske två dygn. Idag är det annorlunda och det tar nog bara två och en halv timme för mig att få ihop det, berättar Federico.

undefined
"Under corona så var det lite tufft att få fram ekrarna. Men min specialmaskin gjorde att jag kunde hantera det ändå. Sen ser jag till att ha europeiska partners. Det gör att jag snabbt kan få kontakt med produktionen, och det är dessutom mer hållbart", berättar Federico samtidigt som han sätter ihop en Hymercyklists hjul.

För en oinvigd kan cykelhjul te sig som en ganska simpel del av cykeln – det ska liksom bara rulla.

– Många av dem som kommer hit är antingen elitcyklister eller duktiga motionärer. Även fast man inte tror det så är det en stor skillnad på ett handgjort hjul och ett industritillverkat.

Federico ger ett exempel:

– Här kan vi skräddarsy hjulet helt utifrån egna preferenser. Är du en lätt cyklist så kan det vara en fördel att minimera hjulvikten. Det går också att anpassa färg. Det är som att gå till skräddaren och beställa en klänning eller kostym.

Vad som krävdes för att komma på idéen om att börja göra egna hjul? En 1 200 kilometer lång cykelutmaning.

– Det var 2010 när jag skulle köra Paris–Brest–Paris (ett klassiskt cykellopp i Frankrike). Då ska man kunna klara sig själv vilket gör att man behöver ha ordning på sina hjul. När jag gjorde det så blev jag fort duktig och sen dess har det vuxit.

Federico berättar vidare:

– Sen 2017 och framåt har ryktet bara spridit sig och idag har jag kunder över hela Sverige.

undefined
"En viktig del med de handgjorda hjulen är att jag kan ge service fort. Går industrigjorda hjul sönder måste de ofta skickas till tillverkarna som kan vara i Tyskland, Storbrittanien eller Italien", säger Federico Conte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!