Jag förstår honom. Argumenten han använder är kloka, inte minst det som andas klubbkänsla. Han säger att han för föreningens skull inte vill skriva ett långt kontrakt för att riskera att klubben sitter med en lagledarlön att betala flera år framöver, även om pengarna sinat.
Hans krav för att ändå fortsätta något år till är också väl befogat. Speedway är en väldigt komplex sport med förare i alla världens hörn som sen sammanstrålar i Sverige en dag i veckan för att tävla ihop. Att hålla reda på allt detta kräver sin man, framförallt kräver det tid. Ett sånt uppdrag måste en anställd sportchef ha, i en klubb som kör i högsta serien. Sportchefen ska också vara den som sköter kontrakt, förhandlingar med nya förare och så vidare.
Precis som det fungerar i alla andra elitföreningar.
Inte sitter väl LHC:s tränare Tommy Jonsson och skriver kontrakt med sina spelare? Han tar ut och coachar laget, thats it.
Den satsningen måste Piraterna göra om man menar allvar med sitt återtåg till elitserien. Samma person kan inte vara sportchef och lagledare, det är en oerhört olycklig kombination.
Vem kan då ta över ansvaret om Staaf inte fortsätter? Det finns ju en Motalabo i Indianerna, Peter Johansson. Och så finns det en assisterande förbundskapten i U 21-landslaget, Stefan Ekberg.
Nån av dem, eller båda, låter väl lysande?