Ni borde synas ännu mer, LHC – det här kan ni göra

Linköping HC borde synas mer – för att öka intresset och för att ännu bli mer av stadens lag.

Match i Saab arena? Det borde synas mer.

Match i Saab arena? Det borde synas mer.

Foto: Bildbyrån

Krönika2021-12-06 21:50
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

LHC mot Luleå i Saab arena och som väntat var det ytterst glest på läktarplats. För att det ska bli publikrusning krävs något extra. Även om det här var väl dåligt är det bara att inse att det är den tid som vi lever i. 

Sen kan jag ju tycka att det borde synas mer att det 26 gånger per år spelas SHL-hockey i Linköping. Att det utöver diverse kampanjer, satsningar på sociala medier, flaggor på bussar och en del annat kan göras mer för att höja temperaturen och sprida budskapet. 

Det gäller både klubb, kommun och näringsliv.

Det är lite för tyst kring LHC. I Linköping och i hockey-Sverige.

Vi surrade om det på jobbet häromdagen och kollega Mildaeus kom med förslaget att ”varför inte göra som många stora fotbollsklubbar? Bjud in nyfikna på en rundtur i arenan, visa upp omklädningsrum och andra faciliteter, fortsätt med mat i restaurangen och avsluta med rabatterade biljetter till matchen.”

Naturligtvis inte varje gång (och särskilt inte nu med osäkert pandemiläge), men visst är det en intressant tanke? Och när man nu har en egen LHC-butik mitt i centrum…varför inte låta ett par spelare stå där och surra någon timme varje matchdag och sälja biljetter? Eller anordna en tävling där man kan vinna friplåtar?

LHC skulle må bra av att vara mer synliga på stan, i skolor och i köpcentrum. Bli bättre på uppsökande verksamhet gentemot Linköpings invånare. Att intresset finns och är stort ser vi inte minst på våra egna lässiffror på webben.

Kommer inte Mohammed till berget får berget komma till Mohammed och jag är säker på att det går att utveckla och inte minst att använda sig mer av sina stjärnor. LHC har flera spelare, inte bara Jonas Junland, som är utåtriktade och som skulle passa för pr-arbete runt om i stan. Det gäller förstås även damerna med Jessica Adolfsson i spetsen. Man kan tycka vad man vill om begreppet folkligt, men det är inte så dumt. 

Där får Jimmy Bergvall, nye marknadschefen som på måndagen gjorde första dagen på jobbet, en viktig roll för att komma med nya idéer.

Sen är det förstås också kommunens skyldighet att hjälpa till med marknadsföringen. Går du i andra städer där det är SHL-hockey på kvällen märks det mer. Allra mest i Skellefteå där det banne mig är en AIK-halsduk i vart och vartannat skyltfönster.

Visa att idrotten verkligen betyder något till vardags. Inte bara ibland. Inte bara när det redan gått bra och inte bara när det handlar om att bygga hallar. Vilket i och för sig verkligen behövs, men det kan vi ta en annan gång.

En sak till: två poäng mot Frölunda och två poäng mot Luleå. Riktigt starkt jobbat av hela laget i allmänhet och av Marcus Högberg i synnerhet.