Först och främst drabbar det omtalade Coronaviruset även motorsporten. Helgens premiär på Albert park i Melbourne, Australien, körs som planerat. Teamen är på plats, förarna också, och publikmassorna kommer att välla in på arenan precis som vanligt.
Veckan därefter är dock inget som vanligt. Tävlingen i Bahrain kommer att köras inför helt tomma läktare. Bara ackrediterad personal, som journalister, funktionärer och teampersonal, kommer att få tillträde till tävlingen.
Vad som sen händer med Vietnam två veckor senare är det ingen som vet. Än så länge har inget annat rapporterats än att den ska köras som planerat, men saker och ting händer så snabbt i den här frågan att nya bud kan komma.
Tävlingen efter, i Kina, är redan inställd. Det beslutet togs tidigt.
Vad som sen händer, när cirkusen kommer till Europa, är väldigt oklart. Jag har självköpt biljett och planerar att åka till Zandvoort, Holland, 1-3 maj och ser fram emot en otrolig folkfest när publikfavoriten Max Verstappen ska få tävla inför sin hemmapublik.
Det orangea havet av fans kommer vara enormt och pressen på honom helt galen. Om det nu blir nån tävling inför publik.
Jag, och många med mig, håller tummarna för att man får ordning på den här virusspridningen så att allt kan återgå till det normala. Inte bara inom idrotten.
Den sportsliga delen av säsongen blir oerhört spännande att följa och många frågetecken kommer rätas ut. Men året började med en infekterad historia då Ferrari misstänks ha använt någon otillåten inställning i motorns bränslesystem under förra säsongen, för att få bilen att gå fortare på rakorna.
Teamet sägs ha fått en bestraffning av arrangören, eller gjort "en uppgörelse", men vad den består i har inte avslöjats. Vilket förstås förargat de andra teamen.
Förarmässigt har inte mycket hänt. Nico Hulkenberg, som gjorde 177 starter utan att hamna på pallen, är borta från serien. Liksom Robert Kubica som inte heller gjorde några resultat i fjol. Han ersätts i Williams av debutanten Nicholas Latifi som också lär varvas i en bil som inte riktigt håller måttet.
Esteban Ocon är tillbaka, nu i Renault, ett team vars stjärnförare Daniel Ricciardo måste få till en bättre säsong än i fjol.
Vem som blir världsmästare? Jag skulle vilja säga Sebastian Vettel som är en personlig favorit, men troligen kommer Mercedes dominera även i år och då vinner Lewis Hamilton igen.