Går det att tvätta rent Citys varumärke?

Linköping Citys manager Khalid Neshati under matchen mot Sylvia.

Linköping Citys manager Khalid Neshati under matchen mot Sylvia.

Foto: Peter Calén

Krönika2020-02-06 18:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Stämpeln som Linköping City fått blir alltmer svår att tvätta bort. Domen och händelserna kring Khalid Neshati gör inte saken bättre.

För många händelser har radat upp sig efter varandra och fotbollsfolk har allt svårare för att ta Linköping City seriöst. Allt från matchfixningsanklagelser, försök till att få omspel på matcher och nu domen mot managern Khalid Neshati som får ett års avstängning. Visst tycker jag fortfarande att ett års avstängning är i överkant – men samtidigt förstår jag att en konsekvens måste komma någon gång.

De drivande människorna i föreningen har gjort mycket rätt när det gäller att få ihop bra lag – men hanteringen av allt runt omkring har varit under all kritik. 

De som suckat över föreningens ageranden tidigare suckar ännu högre nu. För att bli framgångsrik i längden måste man ha ryggen fri och bygga upp en stark organisation som vet vad man håller på med. Kort och gott: bygga ett starkt varumärke. Jag minns tillbaka på hur jag pratade med en spelare för drygt två år sedan, som inte längre spelar i klubben. Han sa då något i stil med: "Linköping City har tre viktiga pelare i organisationen i form av en fin arena, bra spelare och människor inom organisationen som verkligen brinner för klubben. Problemet är att grunden till det hela är ett fuskbygge, och det kommer komma fram till slut".

Och visst känns det som han hade en poäng.

Ibland är det bästa att helt enkelt erkänna sina misstag och brister för att kunna gå vidare. Frågan nu är om varumärket City går att rädda. Om skadan inte redan nu är för stor.